Hoe zorgen we voor balans en betere spreiding van bezoekers in ruimte én tijd? Daarvoor zijn toeristische ontwikkelingen noodzakelijk. Binnen het MRA-programma ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’ (ABHZ) is daarom €50.000,- beschikbaar gesteld voor toeristische ondernemers, culturele instellingen, gemeenten en promotieorganisaties met plannen om meer internationale bezoekers aan Amsterdam te verleiden tot een bezoek aan de metropoolregio. Er kwamen maar liefst 24 aanvragen vol plannen binnen, waarvan de jury er zeven heeft gehonoreerd.
Het doel van het productbudget: het stimuleren van toeristische (product)ontwikkeling om meer internationale bezoekers aan Amsterdam een bezoek te laten brengen aan de metropoolregio. Dit betekent dat er een aantrekkelijk aanbod moet zijn voor internationale bezoekers. De aanvraag voor productbudget moest bovendien een bijdrage leveren aan het oplossen van knelpunten of het benutten van kansen binnen de verschillende gebieden, zoals beschreven in gebiedsplannen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het verbeteren van de bereikbaarheid van het gebied of informatievoorziening voor de internationale bezoeker.
Gekozen projecten
In totaal zijn 24 aanvragen ingestuurd, afkomstig uit alle themagebieden. De jury heeft het productbudget verdeeld onder zeven winnaars:
- De gemeente Edam-Volendam met het project ‘De onthulling van Volendam’. In dit project volgen scholieren een kunsteducatief project en worden ze opgeleid tot gidsen die tijdens de Kunstmaand in oktober 2020 een tour gaan geven. De tour brengt de culturele, kunstzinnige en historische waarde van Volendam als kunstenaarskolonie onder de aandacht.
- De stichting Monet in Zaandam met het project ‘Monetwandeling door het cultuurhistorische centrum van Zaandam’. Door een app te ontwikkelen, kunnen bezoekers zonder begeleiding van een gids zelfstandig een wandelroute door het centrum van Zaandam volgen en daarmee verborgen en interessante plekken ontdekken. De wandeling voert onder meer langs locaties waar de Franse schilder Monet in 1871 beroemde schilderijen maakte.
- De stichting Bevrijdingspop met het project ‘Haarlem Walk of Freedom’. De stichting organiseert dit jaar vanwege 75 jaar vrijheid de Bevrijdingspop Vrijheidsweek. Onderdeel van deze week is de Vrijheidswandeling. Aan de hand van QR-codes kunnen wandelaars van deze route meer informatie krijgen op historische plekken in Haarlem waar tijdens de Tweede Wereldoorlog iets is gebeurd.
- De stichting Cultureel Erfgoed Portugees-Israëlische Gemeente met het project ‘Videoproductie Entreepaviljoen Beth Haim’. In het paviljoen van de hoofdentree van de Portugese begraafplaats in Ouderkerk aan de Amstel, een rijksmonument uit 1614, komen grote videoschermen. Met de bijdrage uit het productbudget wordt een video-introductie gerealiseerd over de historische begraafplaats.
- Regioconservator Samenwerkende Musea met het project ‘Museale Tuinengids’. In de regio Gooi en Vechtstreek beschikken vier musea over bijzondere, historische tuinen. De vier musea ontwikkelen een ‘museale tuinengids’ met informatie over de ontstaansgeschiedenis en bijzondere planten in de tuinen. Met de bijdrage uit het productbudget wordt een internationale editie van de gids gemaakt.
- Haarlemmermeermuseum De Cruquius met het project ‘Herinrichting van de museale presentatie voor de internationale bezoeker’. Het Cruquius Museum vertelt het verhaal over de droogmaking van het Haarlemmermeer. De huidige presentatie in het museum is ruim 40 jaar oud en gedateerd. Met de bijdrage uit het productbudget wordt de museumpresentatie volledig vernieuwd met een nieuwe verhaallijn en vormgeving. De informatie wordt zowel in het Nederlands als in het Engels aangeboden.
- Rederij Volendam Express met het project ‘Countryside Cruise’. Met een elektrische sloep wordt een vaarverbinding gerealiseerd van 90 minuten langs Volendam en de minder bekende plaatsen Monnickendam en Broek in Waterland. De tour laat bezoekers vanaf het water kennismaken met het unieke Waterlandse landschap.