Toeristen hebben vorig jaar in Nederland bijna € 105 miljard uitgegeven, zo’n € 13 miljard meer dan een jaar eerder. Het gaat om de bestedingen van zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Beide groepen nemen ongeveer de helft van de stijging van de uitgaven voor hun rekening. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Buitenlandse toeristen gaven in 2023 € 34,5 miljard uit in Nederland, ongeveer een derde van de totale toeristische bestedingen. Dit bedrag is inclusief uitgaven van toeristen die niet naar Nederland reizen, maar wel geld uitgeven bij Nederlandse bedrijven, bijvoorbeeld bij het online boeken van een hotel of een vlucht bij een Nederlandse maatschappij.
Toegevoegde waarde neemt toe
In 2023 was de toegevoegde waarde van de toeristische sector voor de Nederlandse economie ruim 9% hoger dan een jaar eerder, stelt het CBS vast. De toegevoegde waarde bedroeg € 36,7 miljard, waarmee weer bijna het niveau is bereikt van 2019, vóór de coronapandemie. De toegevoegde waarde van de toeristische sector nam in 2023 sterker toe dan de totale economie, maar het toerisme werd in 2020 en 2021dan ook hard geraakt door de coronamaatregelen. Tot en met 2019 groeide de toegevoegde waarde van toerisme ook sneller dan de gehele Nederlandse economie.
Het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie nam toe tot 3,8% in 2023. In 2022 was dit nog 3,5%. Ook de werkgelegenheid in de sector is toegenomen.
Samenwerking in de regio
In de Metropoolregio Amsterdam (MRA) werken de overheden op het gebied van toerisme samen om de groei van het aantal bezoekers te faciliteren. De bestuurders in het platform Economie van de MRA hebben eerder dit jaar de Strategische Agenda Toerisme in de MRA 2025 na een herijking opnieuw vastgesteld. In de strategie zijn de gezamenlijke vertrekpunten, ambitie, doelstellingen en actielijnen verwoord van de samenwerkende overheden in de regio.