Regio Amsterdam overwegend optimistisch over voorgenomen verbeteringen dienstregeling NS
21-03-2024 Nieuws #mobiliteit
De samenwerkende overheden in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) hebben gezamenlijk gereageerd op het door NS voorgenomen Vervoerplan 2025. Enthousiast zijn zij over de frequentieverhogingen die NS op diverse trajecten wil doorvoeren. Ook de komst van een nieuwe Airport Sprinter stemt optimistisch. Toch geeft de regio NS ook nadrukkelijk wensen en zorgen mee. Zo hechten de overheden in de MRA aan frequentieverhogingen op enkele andere trajecten en is er twijfel of NS de voorgenomen plannen in 2025 daadwerkelijk allemaal tot uitvoering kan brengen.
Gerard Slegers, lid van het MRA-platform Mobiliteit en lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam: ‘De vele frequentieverhogingen in de nieuwe dienstregeling van NS zullen een positieve impact gaan maken op de bereikbaarheid in de regio en ik ben blij dat de kwaliteit van deur-tot-deurreizen voor veel reizigers zal verbeteren.’
Frequentieverhogingen
Het voornemen van NS om de dienstregeling vanaf 2025 op te schalen, zien de MRA-partners als een belangrijke stap om het reizen met de trein in de regio aantrekkelijker te maken. Zo worden op een aantal sprintertrajecten de oude frequenties hersteld: tussen Almere en Weesp en tussen Weesp en Amsterdam Centraal rijdt straks weer elk kwartier een Sprinter en op de Hoornlijn gaan de Sprinters weer elk half uur rijden. Station Diemen wordt ook bediend op het oude niveau en krijgt weer een kwartierdienst.
Verder wordt de frequentie van Intercity’s verhoogd op de trajecten:
- Alkmaar – Amsterdam CS,
- Haarlem – Amsterdam CS,
- Lelystad – Amsterdam Zuid – Rotterdam (via de HSL) Utrecht – Amsterdam Zuid en Amsterdam Zuid – Schiphol – Leiden – Rotterdam
Tussen Alkmaar en Haarlem gaat de spits-intercity weer rijden, beginnend met 2 ritten per dag in beide richtingen.
‘De plannen van de NS stemmen mij positief’, zegt gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie Noord-Holland, tevens lid van het MRA-platform Mobiliteit. ‘Ik ben vooral blij met de terugkeer van de spitstrein op de Kennemerlijn. Hopelijk kan het aantal Intercity’s op deze lijn op korte termijn verder worden uitgebreid. We zijn met elkaar verantwoordelijk voor goed en betrouwbaar openbaar vervoer in Noord-Holland, zodat iedereen ook zonder auto van A naar B kan komen. Een sterk treinnetwerk is hierin onmisbaar.’
Introductie Airport Sprinter
De regio is in het bijzonder zeer te spreken over de introductie van de Airport Sprinter, een nieuwe verbinding die overdag 8 keer per uur rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal, zeven dagen per week.
Zorgen en wensen
Op hoofdlijnen is de Metropoolregio Amsterdam optimistisch. Toch spreekt het samenwerkingsverband nog een aantal wensen richting NS uit. Het liefst ziet de MRA dat de sprinter tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal tijdens de daluren elk kwartier in plaats van elk half uur rijdt, de Intercity van Purmerend – die nu maar twee keer per dag in beide richtingen rijdt – wordt uitgebreid en tot slot dat Nieuw Vennep elk kwartier in plaats van elk half uur wordt bediend.
Ook zijn er nog zorgen over de voorbehouden die NS in het Vervoerplan maakt, de mogelijke tariefverhoging en de invloed die technische en infrastructurele problemen hebben op de uitvoerbaarheid van de nieuwe dienstregeling. Toch gaat de MRA ervan uit dat de NS alle voorgenomen plannen in 2025 daadwerkelijk tot uitvoering brengt.
Reacties op Vervoerplan 2025
Elk jaar maakt NS een vervoerplan voor het volgende jaar en vraagt de vervoerder verschillende partijen om een reactie. Op 21 maart stuurden de samenwerkende overheden in de Metropoolregio Amsterdam hun reactie op het NS Vervoerplan 2025. Hier vindt u de integrale reactie van de Noordvleugel (inclusief de provincie Utrecht) op de adviesaanvraag over de dienstregeling 2025 van NS.