De projecten van MRA

2 Amsterdam Lelystad Almere Amsterdam Wormerland Purmerend Edam- volendam Zaanstad Haarlemmermeer Velsen Haarlem Uithoorn Amstelveen Beverwijk Heemskerk Waterland Lands-meer Wijdemeren Hilversum Huizen Laren Blaricum Gooise Meren Oost-zaan Zand-voort Heem-stede Aals-meer Ouder- amstel Diemen Bloemendaal Uitgeest Alkmaar
×

Centrum Almere

Natuurkrachtig hart van de stad 2040

De gemeente Almere wil één van de groenste stadscentra van Nederland krijgen. Dat betekent dat er groenere straten komen. In nieuwe straten krijgen bomen en planten extra ruimte. Ook komen er nieuwe stadsparken. Deze plannen staan in de Ontwikkelvisie Natuurkrachtig Hart van de Stad 2040. Het Hart van de Stad is groter dan alleen de binnenstad. Het zuiden van het Weerwater en meer naar het noorden richting Markerkant, horen hier ook bij. Voor het hele gebied ligt er een grote opgave: er komen hier 10.000 tot 15.000 huizen. Daarbij zijn ook voorzieningen voor nodig zoals scholen en een supermarkt.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.almere.nl/wonen/stadsdelen/almere-stad/centrum/ontwikkelvisie-natuurkrachtig-hart-van-de-stad-2040
×

The Vazz, Amsterdam, Zuidoost

The Vanzz - betaalbaar, duurzaam en innovatief

Op een steenworp afstand van het Station Amsterdam Bijlmer ArenA, de Johan Cruijff Arena en winkelcentrum Amsterdamse Poort, komt een duurzame woontoren met daarin 242 huurappartementen en een restaurant in de plint. Het project draagt zo bij aan de transitie van de Arenapoort, dat de komende jaren gaat veranderen van een kantoor- en evenementenplek naar een hoogwaardig multifunctioneel (woon)milieu.

Het ontwerp van TeamV Architecten is innovatief en gaat voor hoogwaardige inclusieve woonkwaliteit. Iedere verdieping krijgt een eigen “woonstraatje”, met een eigen fietsenstalling en een gemeenschappelijke buitenruimte. Hiermee wordt een grote anonieme en vaak onveilige fietsenkelder voorkomen. In de plint komen gemeenschappelijk voorzieningen. Allerlei ingrediënten die de sociale cohesie binnen The Vanzz versterkt.
Het plan houdt rekening met een gedifferentieerd woonprogramma met huurwoningen in zowel de sociale, middeldure als vrije sector, waarbij voor bewoners uit het stadsdeel Zuidoost een voorrangsregeling geldt. Ieder appartement krijgt een eigen buitenruimte en er is meer dan 1.000 m2 aan gemeenschappelijke buitenruimte. De horeca keert in de eindsituatie terug in de plint met een groot terras op het zuiden en aan het water. Hiermee wordt een duurzame en levendige toevoeging in het gebied gerealiseerd. The Vanzz wordt ontwikkeld door Sens Real Estate. Eind 2024 willen partijen starten met de bouw.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.sensrealestate.nl/project/the-vanzz-amsterdam
×

Eleven Square, Amsterdam, Zuidoost

Innovatief wonen met internationale allure

Naast de AFAS Live en tegenover de Johan Cruijff ArenA komen 669 vrije sector appartementen (koop en huur), 454 studentenstudio’s, stadsnatuur, retail, horeca, leisure, flex kantoren, sportfaciliteiten, theater en een hotel samen rondom een centraal plein: Eleven Square.
Eleven Square bestaat uit vier gebouwen. Eén daarvan wordt de hoogste woontoren van Amsterdam: een nieuw herkenningspunt in de skyline van de stad.

Een centraal plein zal dienen als het kloppende hart van Eleven Square, met een combinatie van A-merken, lokale smaakmakers, gezondheid en sport, nieuwe food en community concepten, kantoren en koop- en huur woningen. Eleven Square wordt ontwikkeld door OMC (partnerschap AM en Ballast NEdam development) In 2025 wordt gestart met de bouw van het eerste cluster met de 454 studentenwoningen, 160 koopwoningen, leisure, retail en horeca in de plint.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.am.nl/project/eleven-square/
×

Almere Pampus

Almere Pampus; stadsdeel van de toekomst

Almere Pampus wordt het stadsdeel van de toekomst. Een enorm gebied aan het IJ- en Markermeer, dat de komende jaren ruimte gaat bieden voor 25.000 tot 35.000 woningen en een flink aantal banen. Hiermee wordt een substantiële bijdrage geleverd aan het oplossen van het woningtekort in Almere en de regio. Almere Pampus krijgt een eigen identiteit, maar moet zich ook verhouden tot dat wat er al is. Om dat te realiseren maken we plannen in de geest van Almere, maar wel met de kennis en context van nu.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://almere20.nl/almere-2050/almere-pampus/
×

Almere Duin

Almere Duin: dichtbij strand, water, bos en duinen

DUIN is een bijzondere ontwikkeling op een fantastische plek. Direct aan het IJmeer, met zicht op Amsterdam, is een uniek stuk stad gemaakt in een nieuw duinlandschap. Met echte duinen tot wel 10 meter hoog, bossen en stranden. Met een jachthaven en een levendige boulevard met appartementen, winkels, en restaurants. Volop ruimte dus om te wonen, ondernemen en recreëren.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://duin.nl/
×

Geuzenveld Slotermeer

Stedelijke vernieuwing voor meer gelijke kansen

De vernieuwing van Geuzenveld-Slotermeer in Nieuw-West is in volle gang. Er zijn de afgelopen jaren al veel scholen vernieuwd en woningen opgeknapt of gesloopt en opnieuw gebouwd. En de vernieuwing gaat door. De komende 10 jaar worden er zo’n 5.000 nieuwe woningen door woningcorporaties Eigen Haard, Rochdale en Stadgenoot. Ook komen er voorzieningen zoals een jongerencentrum, een school en buurtkamers bij. De vernieuwing draagt niet alleen bij aan het oplossen van het woningtekort, maar ook aan het verbeteren van het dagelijkse leven. En aan gelijke kansen voor iedereen. Dat draagt bij aan de ambitie van het Nationaal Programma Samen Nieuw-West.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/slotermeer/?vkurl=slotermeer
×

Oostflank Purmerend

Gebiedsontwikkelingen voor c.a. 6000 woningen incl natuurversterking aan de rand van Purmerend.

De gemeente Purmerend en BPD|Bouwfonds Gebiedsontwikkeling willen bijdragen aan een oplossing voor het huidige tekort aan woningen in Purmerend en de regio.
Hiervoor hebben ze gezamenlijk een gebiedsvisie opgesteld voor de Oostflank van Purmerend. De volgende fase is een Mer-procedure doorlopen en het opstellen van een omgevingsplan en stedenbouwkundig plan.

Voor het opstellen van de visie hebben zij de samenwerking gezocht met Staatsbosbeheer, de lokale woningcorporaties en de provincie.

Samen zetten ze de schouders onder een aantal grote opgaven. Het is een bijzondere samenwerking van verschillende organisaties met verschillende belangen en een diversiteit aan doelstellingen. Resulterend in één gezamenlijke ambitie
om te investeren in meer betaalbare, duurzame woningen in combinatie met een groene, gezonde omgeving en een aantrekkelijke buitenruimte met meer natuur en een groter Purmerbos.

Onze missie
Nieuwe woningen en meer buiten-spelende kinderen in een aantrekkelijk woonklimaat. Groener, koeler, socialer en dus gezonder voor iedereen. Met ruimte voor een fijnmazige natuur en waterberging in de stad. Ruim baan voor fietsers en wandelaars, bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer. Meer natuur: groter, robuuster en aantrekkelijk om in te recreëren in alle jaargetijden.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://oostflankpurmerend.nl/
×

De Koog Purmerend

(e)sports Techcampus en transformatiegebied

De Koog; groeibriljant van Purmerend en de regio.
In 2040 is De Koog een bruisende, inspirerende (coole) plek waar het aantrekkelijk is om te werken, sporten, wonen, leren en ontmoeten.
Waar het talent van morgen wordt opgeleid en waar ze hun dromen kunnen najagen. Het wordt een broedplaats met een duurzaam ecosysteem waar innovatie, kennis, bedrijvigheid, creativiteit en talentontwikkeling hand in hand gaat en
continu wordt gestimuleerd

Hier werken verschillende organisaties samen aan (kansrijke) innovaties om vraagstukken op te lossen en/of de economie een impuls te geven.

Stadscampus en open sportpark
De Koog krijgt een stadscampus waar onderwijs-(e)sports/tech en het bedrijfsleven samenkomen en die zijn plek verworven heeft binnen de MRA. Met het onderwijs op de campus willen we een interessante inclusieve basis creëren voor (jong) talent van verschillende niveaus in de samenleving. Het open sportpark is een belangrijke drager voor deze ontwikkeling.
Complete woonplek
De bijzondere mix zorgt voor een uniek woonprogramma en doelgroepen waar ruimte is voor 1.200 woningen in een hoge dichtheid.
Brede werkgemeenschap
Op de Koog vindt men naast een mooie mix van bedrijven steeds meer specialisten en pioniers in creative tech. Zij maken hier straks hun producten, met het onderwijs als directe buren. Living labs, studio’s en creatieve kantoren vormen het toekomstige beeld van deze kansrijke kant van De Koog. Een broedplaats voor jonge ondernemers.
Bereikbaar
De Koog is belangrijke bestemming in stad en regio, goed bereikbaar liggend aan het landelijk hoofdwegennet, de HOV bus en één van de 3 treinstations van Purmerend.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://purmerend.nl/wonen-en-bouwen/purmerend-in-ontwikkeling/de-koog
×

Waterlandkwartier Purmerend

Nieuw centrumgebied voor Purmerend

Volop kansen voor het Waterlandkwartier
Woningen en voorzieningen maken van Purmerend steeds meer stad

Het Waterlandkwartier is een bestaand woon-werkgebied naast de binnenstad van Purmerend. De komende 20 jaar wordt het gebied opnieuw ontwikkeld. Door toevoeging van 1800 woningen voor diverse doelgroepen, werkplekken en verschillende culturele en maatschappelijke voorzieningen gaat het daardoor steeds meer onderdeel vormen van het nieuwe centrum. Deze ontwikkelingen maken van Purmerend nog meer een complete stad.

De gemeente heeft een samenwerkingsovereenkomst met Heijmans gesloten als coördinerend gebiedsontwikkelaar.

Werklocatie
Het Waterlandkwartier heeft een duidelijk positie in de MRA met een wervend woonmilieu en een onderscheidend werkmilieu. De centrale ligging en aan het NS station zorgt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Er is ruimte voor toevoeging van 23.500 m2 aan nieuwe innovatie werkconcepten op het gebied van ICT/esports, zorg en dienstverlening.

Centrumgebied
We zorgen ervoor dat het aanbod in het Waterlandkwartier aansluit op de binnenstad. Zo kunnen de twee gebieden elkaar in de toekomst blijven aanvullen en uitgroeien tot één centrumgebied.

Mobiliteit
Centraal in het gebied vind je het treinstation dat wordt ontwikkeld tot een OV-knooppunt. Door zo veel mogelijk in te zetten op het openbaar vervoer, het gebruik van elektrische deelauto’s, -fietsen en -scooters willen we het autobezit in de wijk terugdringen. Parkeren vindt zoveel mogelijk plaats in mobiliteitshubs.

Fijne plek
Doordat de auto zoveel mogelijk uit het straatbeeld is, is er in de openbare ruimte plek voor groen, water, pleinen en bankjes. Zo kun je er straks spelen, bewegen en ontmoeten. Het wordt een duurzame wijk met oog voor de stadsnatuur en klimaatadaptatie

Meer informatie
Nieuwsgierig? Wij staan vandaag klaar voor uw vragen of mail aan waterlandkwartier@purmerend.nl

Scan mij voor meer informatie!QR Code for http://www.purmerend.nl/waterlandkwartier
×

SMART Airports & Regions Europe 2024 Conference & Exhibition

Het belangrijkste evenement over luchthavens én de aanverwante regio (Aerotropolis)

Het eerste volwaardige “SMART Airports & Regions Europe Conference & Exhibition” zal in onze gemeente plaatsvinden op 23-25 september 2024.

Er zullen 500+ deelnemers zijn van zo’n 200 bedrijven en organisaties, en ook ongeveer 60 luchthavens/ luchthavenautoriteiten.
Meer informatie is terug te vinden op https://smart-airports.com/europe/.
Bijvoorbeeld host info: https://smart-airports.com/europe/hosts/, alsmede https://smart-airports.com/europe/amsterdam/.

Zo is er een interessant programma voor 24 september, te weten:

09.00 – 09.30 – WELCOME ADDRESSES
09.30 – 10.30 – SESSION ONE – CEO/ AIRPORT DIRECTOR PANEL DISCUSSION: AIRPORTS ACCELERATE AND INSPIRE THE GLOBAL ECONOMY. HOW DOES COLLABORATION WITH THE REGION CREATE CHALLENGES AND OPPORTUNITIES AHEAD?
• Socially impactful airports & regions
• Planning resilience for SMART airports, cities and regions
• Urban/advanced air mobility, EV, E Mobility
• Aviation net zero, decarbonization, ESG, sustainability
• Dynamic workforce planning
• The role of airports in economic growth and regional prosperity
• Creating a culture of innovation
• Is unlimited growth sustainable?
10.30 – 11.30 – SESSION TWO – PANEL DISCUSSION: REGIONAL GOVERNMENT & LAND DEVELOPMENT
Reflecting on the challenges and opportunities that come with the proximity of airport. What can we learn from examples across the globe? How do regions compete and how is strategy formed? How is collaboration with region structured or institutionalized?
11.30 – 12.00 – NETWORKING BREAK
12.00 – 13.00 – SESSION THREE – PANEL DISCUSSION: THE CHALLENGES OF SUSTAINABILITY AND SOCIAL ACCEPTANCE
How increased environmental targets and focus community relations create both challenges and opportunities for both the airport and the airport area.
• Maximizing the benefits of the airport economic spinoff while reducing negative environmental and social impacts
• ESG, strategies for net-zero & carbon neutrality
• Building digitally enabled sustainable value chains
• Integrating innovation to promote sustainability Investing in sustainable and resilient infrastructure
• Grants, funding and regulations
• Circularity
13.00 – 14.00 – NETWORKING LUNCH
14.00 – 15.00 – SESSION FOUR – PANEL DISCUSSION: THE POWER OF CONNECTIVITY
How do airports and regions leverage international and local connectivity to enhance
development?
• Site locations
• Air & rail highspeed rail sustainable connections
• Airport related business
• Hub function
• Urban and regional connectivity
• Data connectivity – digital connectivity
15.00 – 15.30 – NETWORKING BREAK
15.30 – 16.30 – SESSION FIVE – REGIONAL AIRPORT INTERACTING BUSINESSES AND INVESTMENTS
• Businesses Near Airports
– Identify the types of local businesses and foreign companies situated near airports.
– Discuss the economic benefits of proximity to airports, including improved access to global markets and efficient transportation of people and goods.
• Airport utilisation by companies
– Examine how companies utilise airports for their business operations.
• Land Development and Real Estate
– Assess current land usage and commercial real estate development near airports, including the business parks for offices and industrial facilities.
– Discuss future requirements for land development, encompassing mixed-use developments and sustainability initiatives.
• Future Business Opportunities in Airport Regions
– Evaluate the changing need of airports use in the regional business landscape, considering trends in digitalisation, sustainability.
– Explore the potential of international connectivity offered by airports to foster collaboration and innovation among future businesses.
19.30 – EVENING NETWORKING PARTY

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://smart-airports.com/europe/
×

OVAH (OV Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer)

Veilig, toekomstbestendig en economisch gezond

Bereikbaar Haarlemmermeer
De gebieden rondom Amsterdam en Haarlemmermeer zijn aantrekkelijk en veelzijdig voor de ruim 2,4 miljoen inwoners. Ze ontwikkelen zich in hoog tempo. Zo komen er in 2040 al 250.000 woningen bij onder andere op de Zuidas, het Schinkelkwartier in Amsterdam en bij het station van Hoofddorp (Spoorzone). De werkgelegenheid groeit fors mee net als het aantal (internationale) reizigers. Daarnaast staan we voor de uitdaging om in 2030 55 procent minder CO2 uit te stoten en in 2050 95 procent.

Veilig, comfortabel en snel
Al deze ontwikkelingen zetten druk op ons mobiliteitssysteem en druk op het prettig bewegen in Hoofddorp, en andere gebieden en kernen. De capaciteit van het huidige mobiliteitssysteem loopt tegen grenzen aan. Daarom investeren we in veilig, comfortabel en snel openbaar vervoer en werken we nauw samen met de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam, Schiphol Group, Schiphol Area Development Company (SADC), de NS en het Rijk. Ook op vraagstukken als wonen, ruimtelijke ordening, natuur en klimaat want bereikbaarheid gaat over meer dan vervoer alleen.

Beter verbonden
Door het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Haarlemmermeer te verbeteren, ontstaat in de Schipholspoortunnel ruimte voor twaalf extra treinen per uur, per richting. Die ruimte willen we inzetten om de regio beter met de rest van Nederland te verbinden. Bovendien worden zo meer internationale spoorverbindingen mogelijk, naar steden als Brussel, Londen en Londen. Goed openbaar vervoer in dit gebied zorgt er ook voor dat mensen de trein nemen, in plaats van het vliegtuig of de auto. Daarmee beperken we CO2-uitstoot en voorkomen we files. En goed openbaar vervoer tussen Amsterdam-Zuid, Schiphol en Hoofddorp versterkt onze positie in dit gebied als dé internationale entree van Nederland.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/
×

Spoorzone Hoofddorp

Tot 10.000 woningen en 11.000 arbeidsplekken

Centraal in Haarlemmermeer ligt over een aantal jaar Spoorzone Hoofddorp. Dit is het gebied rondom het station van Hoofddorp. Hier komen tot 10.000 woningen en er is ruimte voor 11.000 arbeidsplaatsen. Het verlengen van de Noord/Zuidlijn geeft nieuwe mogelijkheden in het gebied.

Het grootste deel van de woningen komt in de deelgebieden Stationskwartier en Graan voor Visch Zuid. Deze deelgebieden ontwikkelen we als eerste. In het Stationskwartier ontstaat tussen het spoor en de nieuwe wijk Hyde Park een stedelijke en gemengde wijk met het levendige stationsplein als centrum. Er komen kantoren, appartementen en ontmoetingsplekken aan groene pleinen. Er zijn (internationale) bedrijven, hotels, plekken om te vergaderen en om congressen te organiseren. Dit zorgt voor levendigheid overdag en ’s avonds. Deze voorzieningen zijn een aanvulling op het Stadscentrum dat het centrale winkelgebied blijft.

In Graan voor Visch Zuid bevinden zich nu vooral bedrijven en kantoren. We willen woningen toevoegen op locaties van bedrijven die willen verhuizen. Zo ontstaat een gecombineerde wijk van wonen en werken. Net als in het Stationskwartier komen in Graan voor Visch Zuid groene pleinen aan doorgaande fietsroutes. De bebouwing is in Graan voor Visch Zuid lager dan in Stationskwartier.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://haarlemmermeergemeente.nl/spoorzone-hoofddorp
×

Schiphol Trade Park, Hoofddorp

Meest duurzame logistieke business park van de wereld

Schiphol Trade Park in Hoofddorp is met de BREEAM-NL Gebied certificering Outstanding het meest duurzame logistieke business park in de wereld.

Bij de gebiedsontwikkeling van het business park past gebiedsontwikkelaar SADC circulaire principes toe. Zo wordt er bij de gebiedsinrichting onder andere nagedacht over het gebruik van groene energie, hergebruik van grondstoffen, duurzame mobiliteit en een duurzame omgang met water. In 2019 was het het eerste business park ter wereld met een materialenpaspoort voor de gebiedsontwikkeling.

Bedrijven die zich op Schiphol Trade Park vestigen voldoen naast de vergaande duurzaamheidseisen aan de hoge beeldkwaliteitseisen op het gebied van onder andere natuurinclusiviteit, biodiversiteit, ecologie en leefomgeving. De groene uitstraling van de panden is het ‘nieuwe normaal’ op het business park.

Innovatief virtueel net
Twee jaar geleden lanceerden de ondernemers op Schiphol Trade Park samen met de netbeheerder de eerste innovatieve collectieve oplossing in Nederland voor netcongestie: het virtueel net. En met succes. Alle bedrijven in het Energie Collectief Schiphol Trade Park zijn operationeel, breiden uit en elektrificeren, ondanks de netcongestie in het gebied. Wat begon als een urgent probleem, is uitgegroeid tot een solide Energy Hub. Bedrijven delen de capaciteit op het bestaande net, waardoor ze geen last hebben van de bestaande netcongestie en klaar zijn voor een duurzame toekomst.

Ecologische Visie
Ook is er een uitgebreide en unieke ecologische visie opgesteld die focust op de zachtere kant van duurzaamheid in plaats van gebouwen en infrastructuur. Het gebied is rijk aan flora en fauna en heeft een grote biodiversiteit. Bij de planontwikkeling wordt duidelijk welke kaders en randvoorwaarden gelden, welke inrichtingselementen van belang zijn en welke soorten flora en fauna hier een plek moeten of kunnen krijgen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for http://www.schipholtradepark.nl
×

Business Park Amsterdam Osdorp

Business Park Amsterdam Osdorp is het bedrijventerrein van de toekomst, mede door de unieke ligging: tussen de luchthaven Schiphol en Amsterdam in stadsdeel Nieuw-West. Maar het is ook het laatste nieuwe bedrijventerreinen in Amsterdam waar bedrijfskavels te koop zijn. Het is daarmee ook een locatie voor bedrijven die door gebiedstransformatie vanuit de stad moeten verhuizen en een goed bereikbaar onderkomen in Amsterdam zoeken.

Ambitie: duurzaam en circulair
Maar er is meer. Business Park Amsterdam Osdorp ontwikkelt zich onderscheidend op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Fase 2 wordt tot een van de meest duurzame en circulaire bedrijvenparken van ons land ontwikkeld. Duurzaamheid en circulair gebruik van materialen zijn daarbij de uitgangswaarden. De inrichting is volledig gebaseerd op de bestaande ecologie, waterhuishouding en bodemstructuur in het gebied.

Een groot deel van fase 2 wordt bestemd voor openbare ruimte met groen en water, waaronder ruim 1.000 fruitbomen en een waterpark. Het bedrijvenpark wordt zo energieneutraal mogelijk ontwikkeld, door gebruik van zonne-energie en andere natuurlijke energiebronnen. In het parkbeheer wordt ernaar gestreefd zoveel mogelijk regenwater te hergebruiken en afvalstoffen te recyclen.

Bedrijven die zich op fase 2 willen vestigen delen dezelfde ambitie en voldoen aan de strengste duurzaamheidsnormen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for http://www.bpao.nl
×

Ontwikkelzone Zuid-West; Haarlem

De nieuwe tuinstad

Het bedrijventerrein Zuid-West in Haarlem is aangewezen als één van de zeven ontwikkelzones in de gemeente Haarlem. Dit bedrijventerrein zal de komende jaren transformeren naar een gemengd woon- en werkgebied. In deze ontwikkelzone is er ruimte voor circa 1.500 woningen. De helft van de woningen zal worden verhuurd als sociale huurwoning. Het aantal arbeidsplaatsen zal ongeveer gelijk blijven. Wel verandert het type werkgelegenheid. Zo komt er horeca en detailhandel in het gebied terug en komt er ruimte voor bijvoorbeeld beroepen in de zorg en kennisintensieve sector. Na de transformatie zal de wijk zich kenmerken door woningen in een divers aanbod, aanvullende voorzieningen en een groene openbare ruimte die de wijk laat ademen. Een wijk met minder (vracht)auto’s in het straatbeeld en betere verbindingen voor fietsers en voetgangers. De bestaande groenstructuur wordt uitgebreid, zodat er voldoende ruimte is voor alle bewoners om aangenaam te verblijven in de wijk. Knelpunten in het wegennetwerk worden de komende jaren aangepakt, de verbinding met de stations wordt verbeterd en de bereikbaarheid met de bus wordt ook geoptimaliseerd. De oude bestaande wijken moeten op een vanzelfsprekende manier in de nieuwe bebouwing overlopen. Het bestaande Houtvaartkwartier is grotendeels ontworpen volgens de principes van het tuindorp. De principes van het tuindorp worden doorontwikkeld naar een eigentijdse tuinstad. Belangrijke ingrediënten hiervoor zijn: de binding met de natuur, plekken creëren om elkaar te ontmoeten, elkaar kennen, geen anonimiteit maar betrokkenheid, een groen karakter, en een veilige en duurzame openbare ruimte. Een openbare ruimte in de traditie van het tuindorp met straten, pleinen, plantsoenen en parken. De volgende 4 principes dragen bij aan de vorming van de eigentijdse tuinstad: 1) Centrale as als verbindingsruimte 2) Versterken groenblauw netwerk 3) Plekken voor ontmoeting 4) Compact en gemengd bouwen

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://haarlem.nl/ontwikkelzone-zuid-west
×

Programma Stadshart Amstelveen

Het Stadshart van Amstelveen wat klopt voor iedereen

Het Stadshart van Amstelveen staat de komende jaren voor een hoop grote, maar mooie opgave. Programma Stadshart werkt concreet aan: 1. het versneld aanpakken van het woningtekort; 2. het optimaliseren van de bereikbaarheid; 3. het stimuleren van de werkgelegenheid; 4. het verduurzamen en klimaatveranderdingsbestendig maken van de openbare ruimte; 5. het blijvend investeren in de leefbaarheid, de ontmoetingsfunctie en inclusiviteit. We willen bereiken dat deze vijf basisgedachten van de gemeente Amstelveen ook voor het centrumgebied van Amstelveen worden uitgewerkt.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://amstelveeninzicht.nl
×

Ontwikkeling woon-/werkwijk Nieuw Legmeer

Gefaseerde transformatie bedrijventerrein Legmeer naar een gemengde woon-/werkwijk Nieuw Legmeer

De gemeente Amstelveen heeft grote behoefte aan woningbouw, die starters en jonge gezinnen kansen biedt om in de gemeente te blijven en ouderen om een comfortabel appartement te betrekken, waardoor doorstroming op de woningmarkt elders in Amstelveen ontstaat. Het huidige bedrijventerrein Legmeer is de enige binnenstedelijke locatie waar nog ruimte is om duizenden woningen toe te voegen. Daarnaast biedt het kansen voor bedrijvigheid, die makkelijk samengaat met woonfuncties, waarmee een juiste balans tussen wonen en werken in de stad behouden blijft: hier ontstaat Nieuw Legmeer. Nieuw Legmeer wordt een moderne Amstelveense woon-/werkwijk, geschikt voor alle doelgroepen, met een woonprogramma van 4400 woningen, ca 30.000 m2 werkprogramma, een school, dagelijkse voorzieningen, openbaar vervoer, zorg en recreatie. Nieuw Legmeer heeft de ambitie om dé energieneutrale, nul op de meter, wijk te worden met oog voor het veranderende klimaat en de circulaire economie.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for http://www.amstelveen.nl/legmeer
×

Oostpoort 1F; Haarlem

Sociale houtbouw als start van de grotere gebiedsontwikkeling

1F is het eerste paal project voor de grotere gebiedsontwikkeling van ‘Hart voor Oostpoort’. De ontwikkeling van kavel 1F is anders dan de meeste projecten die we uitvoeren in Haarlem. Zo wordt er bij 1F gebruik gemaakt van houtbouw en bestaat het opgeleverde gebouw straks geheel uit sociale huurwoningen. In totaal moeten er 100 woningen komen, waarmee een goede stap wordt genomen richting de ontwikkeling van het gebied rondom station Spaarnwoude. Het gebouw wordt in totaal 10 woonlagen en ongeveer 30 meter hoog.

Kavel 1F ligt op een bijzondere locatie; aan de rand van de stad en tegen het landschap. Hierdoor wordt het één van de eerste gebouwen die je ziet als je Haarlem binnenkomt vanaf het oosten. De bewoners kijken straks uit op de Zuiderpolder en Veerplas. Daarnaast ligt 1F dichtbij station Haarlem Spaarnwoude. In combinatie met de inzet van deelmobiliteit en lage parkeernormen past de ontwikkeling daarmee binnen de principes van de omgevingsvisie van Haarlem. De parkeerplekken zelf worden half verdiept aangelegd, en worden opgenomen in het landschap, zodat deze niet zichtbaar zijn. Ook de parkeerplaatsen voor fietsen worden in het gebouw opgenomen.

Kavel 1F ligt tussen verschillende ruimtelijke structuren en verschillende bouwrichtingen in. Door de positie aan de groene wig tussen de kantoren en de woonwijk, de prominente ligging aan het landschap, en de verschillende bouwtypologiën in de omgeving, is de keuze gemaakt blok 1F als solitair volume ofwel “beeld in het landschap” te benaderen. Het nieuwe blok staat op zichzelf maar reageert op de bestaande kantoren, de lage woontorens, en het herkenbare Oostpoort center gebouw. Tegelijkertijd versterkt het gebouw de rand van de stad, en het begin van het landschap.
Het gebouw moet daarom straks solide in het landschap komen te staan. Het gebouw is alzijdig ontworpen met een zorgvuldige aansluiting op de directe omgeving. De ontwerpkwaliteit is waarneembaar, zowel van veraf als van dichtbij.

De belangstelling voor het project is groot. De inloopavonden laten zien dat er een grote behoefte bestaat aan betaalbare woningen. Met 1F maken we een grote stap om in deze behoefte op een duurzame manier te voorzien.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://haarlem.nl/ontwikkeling-oostpoort#documenten-1966
×

Schalkwijk Midden; Haarlem; Schalkwijk

Stad tussen de bomen

Schalkwijk Midden verandert van kantorengebied in een ‘stad’ tussen de bomen. Een woonwerkgebied met veel groen en ongeveer 1.200 huur- en koopwoningen in verschillende prijsklassen. Met nieuwe voorzieningen, horeca en volop ruimte om elkaar te ontmoeten. Auto’s en asfalt gaan eruit en bomen erin. Zo ontstaat een groen wandelgebied dwars door Schalkwijk dat Centrum Schalkwijk en het Spaarne Gasthuis met elkaar verbindt.

Openbare ruimte: groene en fijne leefomgeving
Schalkwijk Midden heet niet voor niets ‘stad tussen de bomen’. Er komt veel groen, in de openbare ruimte en
op daken. Dat zorgt voor een gezonde en fijne woonomgeving, voor meer schaduw en koelte op warme
dagen en meer biodiversiteit. Gras en vegetatie zorgt voor minder wateroverlast bij veel regen. En bij warm
weer zorgt het voor verkoeling. Zo sluit dit gebied aan bij de ambities voor Haarlem voor een groene en
duurzame stad.

Zes bouwprojecten
Binnen het project Schalkwijk Midden zijn er 6 bouwprojecten, waarvan er 4 inmiddels klaar zijn. Er wordt nog gewerkt aan 2 bouwprojecten en de nieuwe inrichting van de openbare ruimte in het gebied

4 van de 6 bouwprojecten opgeleverd
Op dit moment zijn 4 van de 6 bouwprojecten in Schalkwijk Midden opgeleverd, namelijk de appartementengebouwen De Keizer en Silva, de autoluwe woonwijk Elements Haarlem en het nieuwe gebouw van Rijkswaterstaat. De Keizer
• Dit appartementengebouw is in mei 2019 opgeleverd
• Alle 111 woningen zijn verhuurd
Silva
• Het oude kantoorpand aan de Surinameweg 8 is gesloopt en daarvoor in de plaats is een nieuw appartementengebouw met 131 huurwoningen gekomen
• Naast 2- en 3-kamer huurwoningen heeft het pand ook een fietsenberging, kantoorruimtes en een ondergrondse parkeergarage
• Het gebouw is in 2023 opgeleverd en alle woningen zijn verhuurd
Elements Haarlem
• Op het terrein van het oude Fluor-kantoor is de autoluwe woonwijk Elements Haarlem gebouwd
• Er zijn 298 koop- en huurappartementen, 10 koopwoningen, ongeveer 2000 m2 bedrijfsruimte, een werkcafé en een parkeergarage gebouwd
• Bewoners kunnen hun eigen auto parkeren, maar ook gebruik maken van een groot aantal deelauto's en -fietsen
• De woonwijk is begin 2023 opgeleverd
• De openbare ruimte rondom Elements is klaar in het voorjaar van 2024
Nieuw kantoor Rijkswaterstaat
• Het voormalig gebouw van de FIOD aan de Surinameweg is omgebouwd tot een energiezuinig kantoor voor Rijkswaterstaat
• Het kantoor is vanaf 2023in gebruik genomen

Wat we gaan doen
Er wordt de komende jaren gewerkt aan de 2 onderstaande bouwprojecten.

Rootz (voormalig belastingkantoor Belcanto-terrein)
• Er komen ongeveer 670 woningen. Hiervan zijn ruim 200 woningen bestemd voor betaalbare koop, de rest voor huurwoningen in het middensegment
• Er komt in het gebouw ook horeca en een buurthuis
• Er wordt gebouwd op het terrein van het oude belastingkantoor Belcanto
• De bouw start in 2024. De 1e woningen worden in 2027 opgeleverd
• De groene, openbare ruimte rondom Rootz wordt ingericht nadat de woningen zijn opgeleverd.

Woningbouw oud schakelstation KPN
• Het oude KPN gebouw maakt plaats voor woningen
• Wat voor type woningen, hoeveel en wanneer is nog niet bekend.

Openbare ruimte
Als de bouwprojecten zijn opgeleverd start gemeente Haarlem met het inrichten van de openbare ruimte. Denk hierbij aan groen, stoepen en speelplaatsen.

Jamaicaplantsoen
• Het Jamaicaplantsoen is tijdelijk ingericht als verbindende groenstrook in het gebied
• Bewoners hebben meegedacht over de inrichting van het plantsoen. Met een heemtuin, jeu-de-boules-baan, zitplekken en ecologisch hoogwaardig planten wordt het een mini-natuurgebied voor allemaal
• De inrichting van het Jamaicaplantsoen is eind 2023 gestart en is naar verwachting klaar in 2025.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://haarlem.nl/schalkwijk-midden-stad-tussen-de-bomen
×

Alkmaars Kanaal

Viaanse Molen – Eiland tussen stad en landschap

De Viaanse Molen is een eiland tussen de stad en het landschap. De buurt heeft ook het vrijzinnige karakter van een eiland. Niet in de zin van een waterrijke omgeving, maar vanwege de solitaire ligging los van de andere Alkmaarse buurten en de opbouw van de buurt in clusters omsloten door groen. Het eigenzinnige eilandkarakter blijft behouden. Op dit eiland tussen stad en landschap is ruimte voor experimentele en nieuwe woonvormen. De openbare ruimte is groen en nodigt uit om te spelen en te bewegen.

Ben je straks in de Viaanse Molen? Dan ben je in een zachte stadswijk. Een overgangsgebied waar Alkmaar stad en het landschap Noord-Holland-Noord met elkaar versmelten. Viaanse Molen gaat voorzien in de behoefte van mensen die wel bij, maar niet midden in de stad willen wonen. Hier wordt een nieuw woonmilieu geboden dat draait om duurzaamheid, groen en sociale collectiviteit met gedeelde voorzieningen. Voor zowel mensen uit het centrum als de omliggende wijken en dorpen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.alkmaar.nl/alkmaarskanaal/de-deelgebieden/viaanse-molen/
×

Alkmaars Kanaal

Overstad – Bruisend stadskwartier

In Overstad kom je straks tot leven! Liefhebbers van de stad krijgen hier een tweede stadscentrum. Net als in de historische stad ontstaan hier plekken en functies met rust, ruis en reuring. Alleen dan met een nieuwe moderne uitstraling. Overstad is straks voor iedereen die in een bruisend centrumgebied wil wonen, werken, winkelen en vrije tijd besteden. Hier stromen starters in en vitale ouderen door naar stedelijke woningen. In de afwisselende maar stevige dichtheid en bouwhoogte vinden ook enkele gezinnen hun plek in de onderstaande bouwlagen.
De grootschalige detailhandel zie je straks ook in een nieuw kleiner jasje met city-concepten. Hierdoor komt ruimte beschikbaar voor wonen en werken boven winkels. Tot slot is er ook wat wils voor iedereen die Alkmaar bezoekt. Overstad heeft straks van alles te bieden op het gebied van winkelen, cultuur en uitgaan. In sfeer, uitstraling en bebouwing weet Overstad je straks te verrassen. Dynamische plinten, verrassende binnenstraten én leven in en op gebouwen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.alkmaar.nl/alkmaarskanaal/de-deelgebieden/overstad/
×

Alkmaars Kanaal

Oudorp – Fijnzinnige, stedelijke buurt

Een oud dorp dat steeds meer onderdeel wordt van de stad Alkmaar. Dat is het verhaal van Oudorp. De oude woonkern van Oudorp is fysiek nog steeds gescheiden van de stad door het oude bedrijventerrein. Hier gaan we stadmaken. Met een fijnzinnige stedelijke buurt wordt de verbinding met de rest van de stad en het water gelegd. Er blijft plek voor een aantal bestaande bedrijven, maar met nieuwe woningen en nieuwe creatieve ondernemers en initiatieven transformeren we Oudorp.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.alkmaar.nl/alkmaarskanaal/de-deelgebieden/oudorp/
×

Sportpark

Sportpark wordt de plek waar je kan wonen, werken, leren en sporten.

Sportpark wordt de plek waar je kan wonen, werken, leren en sporten. Het is de plek waar nieuwe ideeën ontstaan, altijd beweging is, sport en spel voor verbinding zorgen en waar gezond leven vanzelfsprekend is.
Toekomst: Sportpark, het Arenapark van de toekomst
Stel je eens voor. Een plek met een Olympische geschiedenis. Met het Europese hoofdkantoor van één van ’s werelds grootste sportmerken, Nike. Met een grote, succesvolle en actieve atletiekvereniging. Een unieke sportaccommodatie, met een indoor atletiekhal en een zwembad, maar ook gymzalen voor scholieren. Met heel veel groen en ruimte om te bewegen. Waar je kunt wonen, werken en leren. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, nietwaar? Maar dat is het niet!
De komende jaren verandert het Arenapark in een sportieve en groene buurt: Sportpark. Deze moderne, nieuwe buurt in Hilversum wordt een levendige plek waar Hilversummers komen om te sporten. Maar ook een plek waar mensen graag wonen, bedrijven zich willen vestigen en waar talent kan leren. Daarmee wordt deze buurt: de sportiefste buurt van Hilversum.
Werken, wonen en voorzieningen
In de toekomst worden hier minimaal 850 tot 900 woningen (ca. 80.000m2) gebouwd en er komt 70.000m2 extra ruimte om te ondernemen. Ook worden er allerlei voorzieningen gebouwd. Er is in totaal 37.000m2 ruimte voor onder andere sport, onderwijs en een hotel en 6.000m2 voor kleinschalige voorzieningen, zoals bijvoorbeeld een kleine buurtsuper, daghoreca, een kapper en fysiotherapeut. Dit alles rondom een OV-knooppunt centraal in het gebied met veel groen en ruimte om te bewegen en met veel aandacht voor duurzaamheid. En ook een plek met mooie en onderscheidende ontwerpen en architectuur. Een buurt waar je elkaar kunt ontmoeten.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://bouwenaanhilversum.nl/sportpark/default.aspx
×

Stationshart

Het stationshart wordt het kloppende hart van de stad. Een levendige, groene en veilige plek, die het Centrum en Oost weer met elkaar verbindt.

Heden: het Stationsgebied van nu
Op de plek waar je nu staat vindt de komende tien jaar een enorme verandering plaats. We vernieuwen en ontwikkelen het gebied rondom het station van doorgangsgebied tot levendig, groen en veilig centrumgebied voor iedereen. Het wordt het kloppende hart van de stad: Stationshart Hilversum. Een gebied dat past bij Hilversum mediastad. Op dit moment wordt er al druk gewerkt, gesloopt en gebouwd in het Stationshart. Dit zijn vooral werkzaamheden ter voorbereiding voor de start van de eerste ontwikkelingen.
Op dit moment vertrekken de bussen in het Stationsgebied vanaf een tijdelijk busstation. Een tijdelijk busstation, want: een nieuw, groen en duurzaam busstation is in de maak. Het busstation in Hilversum wordt het eerste regionale busstation met volledig elektrisch busvervoer. Hierdoor is de uitstoot van gassen en geluid vele malen minder dan in de huidige situatie. De overkapping van het busstation wordt een echte blikvanger.
Deze zomer gaat de aanbesteding voor een grote ondergrondse fietsenstalling van 5000 fietsplekken en de eerste twee bouwblokken de markt op. De intentie is om in september 2025 te starten met de bouw van de fietsenstalling. De fietsenstalling wordt in één opdracht met de twee bouwblokken op het Stationsplein via een aanbesteding op de markt gezet. Dit is een gezamenlijke aanbesteding van ProRail en gemeente Hilversum.
Toekomst: Stationshart Hilversum brengt je dichterbij
Het station in Hilversum wordt de komende tien jaar ingrijpend verbouwd. Waar het nu vooral een gebied is waar mensen doorheen lopen, wordt het straks het kloppend hart van Hilversum: het Stationshart. Het gaat de omliggende wijken weer verbinden met het station en met elkaar, maar ook de stad met de buitenwereld. Daarnaast wordt het gebied een prettige plek om te verblijven, naast de functie die het heeft als vervoersknooppunt. Het Stationshart wordt de plek waar iedereen zich veilig en welkom voelt, waar het prettig reizen, wonen, werken en verblijven is.
Aan weerszijden van het station komt er op verschillende locaties ruimte voor 600 tot 1.000 extra woningen. In het Stationshart komen zeven nieuwe bouwblokken. Onder twee bouwblokken op het Stationsplein komt een gloednieuwe stalling voor ongeveer 5.000 fietsen, de stationshal wordt daar uitgebreid en het busstation wordt vernieuwd. De centrumring wordt verlegd zodat het verkeer beter en veiliger kan doorrijden en het Marktplein en het centrum beter met elkaar verbonden worden. Daarnaast wordt het gebied langs de Koninginneweg volledig herontwikkeld. Hier komen vier nieuwe bouwblokken met een parkeergarage.

Bruisend Hart
Het totale stationsgebied gaat op de schop. Ook de andere zijde van het spoor ondergaat een grote transformatie. Het Oosterspoorplein en de directe omgeving wordt vernieuwd tot een groene en veilige plek waar mensen zich welkom voelen en waar ze graag wonen, werken en verblijven; het Bruisend Hart van Hilversum Oost. Het krijgt een volwaardige stationsingang en er komt een mix van wonen, werken, voorzieningen en een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte. Hier komt nieuwbouw, met daarin een nieuwe fietsenstalling met ten minste 2.500 plekken. Het station van Hilversum krijgt hiermee twee volwaardige voorkanten, is daarmee klaar voor de toekomst en blijft het belangrijkste OV-knooppunt van de regio. Er wordt op dit moment gewerkt aan een beeldkwaliteitsplan en omgevingsplan voor het gebied.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://bouwenaanhilversum.nl/stationshart/default.aspx
×

Buurtschap Crailo

Buurtschap in de natuur

De gemeenten Gooise Meren, Laren en Hilversum hebben in 2017 samen besloten dat er een plan moet komen voor Crailo. Buurtschap Crailo, een buurtschap in de natuur.
Het Kazerneterrein Crailo is nu een groene oase in het Gooi. Omringd door natuur en grenzend aan Bussum. Een gebied dat altijd verborgen was voor het publiek, maar dat de komende jaren verandert in een nieuw buurtschap, om te wonen, te werken en te recreëren. Het gehele gebied wordt op natuur-inclusieve wijze ontwikkeld en gebouwd. Bestaand materiaal wordt waar mogelijk hergebruikt en uiteindelijk produceert het gebied meer energie dan dat het gaat gebruiken.
Het eerste deel (Kazernekwartier) wordt ontwikkeld door een aantal partijen: BPD Ontwikkeling B.V., woningcorporatie De Alliantie Ontwikkeling B.V. en een drietal particulieren-/zakelijke initiatieven.
Toekomst
Een buurtschap bestaande uit 590 woningen en ongeveer 5 hectare bedrijvigheid. Crailo ligt regionaal gezien direct ontsloten aan de A1 en heeft daardoor niet alleen aantrekkingskracht voor ’t Gooi, maar ook voor de Metropoolregio Amsterdam. De locatie Crailo vormt een cruciale schakel tussen de natuurgebieden ten zuiden en ten noorden van de A1. Het functioneren van het enkele jaren geleden gerealiseerde ecoduct kan een impuls krijgen door het zuidwestelijke flank van het gebied bij de natuurzone te betrekken. De verwachting is dat de eerste bewoners in 2025 in Crailo gaan wonen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://crailo.nl/default.aspx
×

Pont tot Park; IJmuiden; gemeente Velsen

Pont tot Park; beter leven in het centrum van IJmuiden!

Met de gebiedsvisie van Pont tot Park wil de gemeente Velsen inzetten op vernieuwing van het gebied tussen het Pontplein en het Stadspark.
Ingezet wordt op de vernieuwing en verduurzamen van de woningvoorraad, het verruimen van het woningaanbod en het compacter maken van het winkelcentrum ronde de Lange Nieuwstraat en een horecaplein op Plein 1945.

IJmuiden is met het strand, de duinen en de haven een veelzijdige en aantrekkelijke plek om stedelijk te wonen en te ondernemen. Zeewijk en Oud-IJmuiden zijn door de vernieuwing van afgelopen jaren daar mooie voorbeelden van.
In het gebied tussen het Pontplein en het Stadspark is alleen nog veel meer mogelijk voor bijvoorbeeld starters, gezinnen, ouderen en ondernemers.
De urgentie om dit deel van IJmuiden klaar te stomen voor de toekomst wordt steeds groter.

Woningbedrijf Velsen gaat komende jaren veel woningen vernieuwen waarvan een groot deel ligt in het gebied tussen Pontplein en het Stadspark.
Maatschappelijke ontwikkelingen zoals de overstap naar gasloos wonen, duurzaamheid en sociale veiligheid gaan die komende jaren een rol spelen.

Gemeente Velsen en Woningbedrijf Velsen hebben de ondersteuning van AM/Hemubo voor de gebiedsontwikkeling van dit hele gebied en hebben gezamenlijk het ontwikkelperspectief voor Pont tot Park gemaakt wat na de zomer 2024 ter besluitvorming komt voor de gemeenteraad.
Participatie is een rode draad in dit programma; het ontwikkelperspectief is mede dankzij de hoge betrokkenheid van bewoners, ondernemers, verenigingen en overige belanghebbenden tot stand gekomen.
In het Pont tot Park projectbureau gelegen in het hart van het programma, de Lange Nieuwstraat, kunnen bewoners/belangstellenden binnenlopen voor informatie.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.velsen.nl/van-pont-tot-park-ijmuiden
×

3 Bouwblokken in Batavia Haven Lelystad

Woningen Batavia Haven

Lelystad heeft een unieke ligging aan de kust van het Markermeer. Om deze unieke ligging als stad te benutten gaan we deze kustlijn verder ontwikkelen. Een onderdeel hiervan is het realiseren van 3 bouwblokken, met in totaal circa 275 appartementen/woningen, commerciele ruimtes in de plint, binnentuinen en voldoende parkeervoorzieningen (uitdaging), gelegen in Batavia Haven. Een unieke locatie waar al 2 iconische bouwblokken zijn gerealiseerd, welke een schitterend decor vormen voor deze prachtige ontwikkellocatie. Deze ontwikkeling maakt deel uit van het project Waterfront Kust.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.lelystad.nl/waterfrontkust
×

Brisk, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Wonen en werken in een groene omgeving

Brisk bestaat uit 5 gebouwen met een 70 meter hoge woontoren als blikvanger. Er komen 102 sociale huurwoningen, 84 middeldure huurwoningen. De woningen zijn ongeveer 50 tot 70 vierkante meter groot. Naast huurwoningen komen er 72 koopappartementen en 11 koopeengezinswoningen. Aan de kant van de Hondsrugweg komt 3.250 vierkant meter aan kantoren.In Brisk komt ook een sociaal maatschappelijke ruimte en een gezinshuis voor kinderen die uit huis zijn geplaatst. Aan de gebouwen komen nestkasten voor vogels.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/bullewijk/deelproject/brisk/
×

SPOT, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Nieuwe buurt aan de Hogehilweg

SPOT is een nieuwe stadsbuurt aan beide kanten van de Hogehilweg. Hier komt een gebied met hoge woontorens, kleinere gebouwen met appartementen, intieme pleinen en groene straten.

Woningen
Er komen ongeveer 1.100 nieuwe huur- en koopwoningen van verschillende groottes en prijzen: ongeveer 110 sociale huurwoningen, 525 middeldure huurwoningen, 188 duurdere huurwoningen en 269 koopwoningen.
De woningen voldoen aan de modernste eisen op het gebied van energie en duurzaamheid.
Woningzoekenden kunnen zich inschrijven via spotamsterdam.nl. De koop- en huurprijzen zijn nog niet bekend. Meer informatie hierover vindt u op de website van de ontwikkelaar. Ook kunt u zich inschrijven voor hun nieuwsbrief.

Voorzieningen
Ook komt er ongeveer 20.000 vierkante meter aan voorzieningen zoals winkels, werkruimtes, een basisschool met kinderopvang, cafés, restaurants, een fietsbar en veel sportmogelijkheden.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/bullewijk/deelproject/spot/
×

Hessenbergweg 109 – 119, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Woningen, kantoor, supermarkt

Op deze plek ontwikkelt Green Tree Properties 237 woningen, 8.677 vierkante meter kantoor, een supermarkt en een kinderdagverblijf. In totaal komen er 149 betaalbare twee- en driekamerwoningen. Wooncorporatie Rochdale gaat 70 woningen in de sociale huur en 20 middeldure woningen verhuren. De ontwikkelaar gaat 59 woningen in het middeldure segment en 88 woningen in de vrije sector ontwikkelen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/bullewijk/deelproject/hessenbergweggebied/
×

The Ensemble, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Twee torens met woningen en voorzieningen

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/bullewijk/deelproject/the-ensemble/
×

The Bridge, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Twee torens met 162 woningen

Aan de Paasheuvelweg 22 bouwt Caransa 2 torens van 61 en 43 meter hoog met een mix van wonen en werken. Ook komt er een lager woongedeelte met eigen entrees op de begane grond. De verschillende gebouwen zijn verbonden via een hof. Horeca, een sportschool en andere voorzieningen krijgen ook een plek.

In totaal komen er 162 huurwoningen: 32 sociale woningen en 130 middeldure woningen. Op de begane grond komt een café-restaurant, juicebar en een maatschappelijke voorziening. In het gebouw komt ook een sportschool en op een van de daken komen padelbanen. Het kantoordeel is 9.600 vierkante meter groot.

Voorrang Zuidoost
The Bridge geeft voorrang aan bewoners uit Zuidoost en medewerkers van Amsterdam UMC. Dit geldt ook voor mensen die werken bij de politie, brandweer, zorg of het onderwijs.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/paasheuvelwijk/deelproject/the-bridge/
×

Elisabeth, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Kantoorpand, verbouwing en uitbreiding

Het pand aan Paalbergweg 26 is een kantoorgebouw dat in opdracht van ontwikkelaar DutchRE wordt verbouwd en uitgebreid. De hoek van het pand krijgt over 5 lagen een uitbouw. De uitbouw bestaat uit een uitbreiding van de entreehal en meer kantoorruimte.

Onderdeel van deze verbouwing is ook de gevel langs de Paalbergweg. Op de begane grond komen winkels. Hiermee maken we de straat levendiger. Verder passen we de indeling van het parkeerterrein aan. De inrit die er nu is, gaat weg. Er komt een nieuwe toegang tot het parkeerterrein via de kavel ernaast aan Paalbergweg 4.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/paasheuvelwijk/deelproject/kantoorpand-elisabeth/
×

Anno Nu, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Sociale huurwoningen

Anno Nu: sociale huurwoningen
Hier komen 4 nieuwe gebouwen met 268 sociale huurwoningen. De woningen krijgen 2, 3 en 4 kamers en zijn 60 tot 90 vierkante meter groot. Op de begane grond komen sociale voorzieningen zoals een buurtkamer waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten.

Ook komt er een plek voor een sociaal buurtteam waar bewoners terecht kunnen met vragen over zorg, wonen, gezondheid, werk, geld, ontmoeten of veiligheid. Het buurtteam verwijst bewoners naar de juiste organisaties. Verder komt er ruimte voor kleine werk- en bedrijfsruimtes. In het gebouw komt verder een binnentuin en er komt een steeg die de Holterbergweg verbindt met het Hondsrugpark.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/bullewijk/deelproject/anno-nu/
×

Treble, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Woningen, studeercafe, horeca, sport

486 woningen, studeercafe, horeca en sport aan de Hettenheuvelweg 8-10.

×

&Amsterdam, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Woningen en kleinschalige winkels

561 woningen en kleinschalige winkels aan de Hettenheuvelweg 12, 14, 16.

×

Ruby Gardens, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Wonen, werken, ontmoeten in het groen

Het kantoorgebouw aan de Hullenbergweg 1-3 maakt plaats voor 2 torens van 40 en 65 meter hoog. In de torens komen 102 woningen, kantoren en op de begane grond een buurtkamer, restaurant en commerciële voorzieningen.

Wonen, werken, ontmoeten in het groen
In de 40 meter hoge woontoren van Ruby Gardens komen 102 woningen: 10 sociale huurwoningen, 61 middeldure en 31 duurdere woningen. De woningen bestaan uit 2-, 3- en 4-kamer appartementen. In de 65 meter hoge kantoortoren is ruimte voor 20.000m2 aan kantoren.

Op de begane grond komen veel gedeelde voorzieningen voor de hele buurt: een restaurant, informele werkplekken, een koffiebar en vergaderruimten voor kleinschalige seminars. Op de hoek van de Hondsrugweg en het Bullewijkpad komt een buurtkamer. In Ruby Gardens komt een groene patio die verbonden is met de verhoogde binnentuin van het bestaande gebouw Tricity aan de Hullenbergweg 81-137.

Duurzame omgeving
Ruby Gardens wordt rainproof, aardgasvrij en voldoet aan de geldende BENG-eisen. Dit betekent dat de torens bijna energieneutraal zijn.

Op de daken komen hoog rendement zonnepanelen. De verwarming en koeling van de kantoortoren werkt met een duurzame warmte- en koudebron. Een buffertank in de parkeergarage vangt het regenwater van de torens en de kavel op en beschermt Ruby Gardens tegen hevige regenbuien.

De garage krijgt laadpunten voor E-fietsen en E-auto’s. In de groene binnentuinen is er speciale aandacht voor natuurinclusiviteit en biodiversiteit door bijvoorbeeld het plaatsen van nest- en insectenkasten.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/bullewijk/deelproject/ruby-gardens/
×

IKC Metropool, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Integraal Kindcentrum

Stichting Zonova bouwt een school in het ontwikkelgebied Amstel III. De nieuwbouw is onderdeel van de herontwikkeling in het gebied ‘SPOT’. De oude kantoorgebouwen veranderen in een gemengde stadswijk. Daar hoort ook een school bij.

De school komt op een kavel van ongeveer 22 meter lang en 44 meter breed. En bestaat uit 4 bouwlagen. Er komt een fietsenkelder, speelterrassen en een gymzaal boven op het gebouw.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/bullewijk/deelproject/integraal-kindcentrum/
×

Paasheuvelweg 24, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

C3 community centrum: voor buurtkamer, kerkdiensten en woongebouw

C3 community centrum: voor buurtkamer, kerkdiensten en woongebouw
Aan de Paasheuvelweg 24 bouwt de C3-kerk aan het toekomstige Pinatuboplein een community centrum met een buurtkamer, een grote en kleine zaal, een kantoor, een ruimte voor kerkdiensten en een woongebouw.

Paasheuvelweg 24
Aan de Paasheuvelweg 24 bouwt de C3-kerk een buurtkamer, een grote en kleine zaal, kantoor, een zaal voor kerkdiensten en een woongebouw.

In het woongebouw komen 128 twee-en driekamerwoningen van wooncorporatie De Alliantie, waarvan 75 sociale huur en 53 middeldure huur. Op de begane grond komt een ontmoetingsplek voor de buurt. Hier kunt u rustig werken en op zondag diensten bijwonen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/paasheuvelwijk/deelproject/c3-community-centrum/
×

Karspeldreef 15, Amstel III, Amsterdam Zuidoost

Gebouw voor studenten- en jongerenwoningen

In het gebouw komen 357 woningen in het studenten- en jongerensegment. 107 woningen mogen verhuurd worden tot de kwaliteitskortingsgrens. Daarnaast komt er 1.030 vierkante meter ruimte voor dienstverlening, waarvan in ieder geval 331 voor sociaal-maatschappelijke dienstverlening.

×

Kavel 1A2 Sluisbuurt; Zeeburgereiland; Amsterdam Oost

Vrije sectorwoningen en niet-woonprogramma

Kavel 1A2 ligt in de nieuwe Amsterdamse stadswijk de Sluisbuurt. De Sluisbuurt wordt een duurzame groene wijk aan het water en vlakbij het centrum waar komende jaren 5.500 woningen worden gebouwd in hoge en lage gebouwen. Kavel 1A2 is een van de kavels waar woningen komen. Deze kavel ligt aan de voet van de Zuider IJdijk vlakbij het centrale waterplein. De kavel biedt ruimte voor maximaal 13.000 m2 bruto vloeroppervlak, bestaande uit maximaal 110 vrije sector koopwoningen en maximaal 500 m2 bruto vloeroppervlak niet-woonprogramma.

De tender komt in juni 2024 op de markt.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/sluisbuurt/
×

Marktconsultatie combinatie tramstalling en commerciële functies, Oostpunt, Amsterdam

De gemeente Amsterdam werkt aan de ontwikkeling van het Zeeburgereiland. Onderdeel van de ontwikkeling is de verplaatsing van de tramstalling voor lijn 26 naar de Oostpunt. De wens bestaat met de aanleg van de nieuwe tramstalling optimaal gebruik te maken van de locatie door multifunctioneel ruimtegebruik: op de tramstalling is mogelijk ruimte voor andere functies.
Deze marktconsultatie wordt uitgevoerd om de planvorming voor de Oostpunt en in het bijzonder de tramstalling verder te brengen. De gemeente nodigt marktpartijen uit om zich te verdiepen in de opgave en ideeën voor mogelijke commerciële functies te onderbouwen met ruimtelijke en financiële consequenties. Met deze informatie werkt de gemeente verder aan de planvorming en een eventuele tender.
Partijen wordt gevraagd uiterlijk 1 juli 2024 om 12.00u de beantwoording in te dienen. Maximaal 4 partijen worden uitgenodigd voor verdiepende gesprekken.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/334002
×

Bouwmarkt Bedrijvenstrook; Zeeburgereiland; Amsterdam Oost

Middelgrote bouwmarkt van maximaal 5.000 m² bvo

De ontwikkeling van het Zeeburgereiland is in volle gang. De Bedrijvenstrook is een nieuw, kleinschalig stadsverzorgend bedrijventerrein op Zeeburgereiland, gelegen ten oosten van de binnenstad en langs de ring A10, nabij de afrit. De Bedrijvenstrook kenmerkt zich door intensief ruimtegebruik en verduurzaming, plek voor een variatie aan stadsverzorgende bedrijven en andere wijkgerichte bedrijfsfuncties.

De bouwmarkt is een van de tenders die op de markt zal worden gezet. Het maximale bouwvolume bedraagt 6.000 m² bvo, waarvan maximaal 5.000 m² bvo bouwmarkt aangevuld met eventuele andere commerciële functies (op de verdieping).

De tender komt naar verwachting in Q4 2024 op de markt.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/projecten/zeeburgereiland/deelproject/bedrijvenstrook/
×

Schinkelkwartier

Van werkgebied naar stadswijk

In Schinkelkwartier, op de grens van Nieuw-West en Zuid, wordt nu vooral gewerkt. Dat gaat de komende 25 jaar veranderen. Schinkelkwartier verandert van een geïsoleerd werkgebied tot een inclusieve, levendige en groene stadswijk. Goed verbonden met de omgeving door doordachte routes voor openbaar vervoer en fiets. Er komen 11.000 woningen bij in verschillende soorten en maten. Zo kunnen we voldoen aan de enorme vraag. Daarnaast komt er ongeveer 1.000.000 vierkante meter aan werkruimte ten opzichte van ongeveer 700.000 vierkante meter kantoren en bedrijven die nu in Schinkelkwartier zijn. Verder biedt Schinkelkwartier ruimte aan 450.000 vierkante meter maatschappelijke en commerciële voorzieningen zoals scholen, sportvoorzieningen, winkels en horeca. Een gebied waar straks 22.000 mensen kunnen wonen en 45.500 mensen kunnen werken.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://amsterdam.nl/schinkelkwartier
×

Stadscentrum Osdorpplein

Het bruisende stadscentrum van Amsterdam Nieuw-West aan de Sloterplas.

Osdorpplein is het bruisende stadscentrum van Amsterdam Nieuw-West aan de Sloterplas. Deze kleurrijke plek is omgeven door water en groen. We gaan het uitbreiden en vernieuwen tot een compleet centrum. Een plek waar van alles te beleven is én iedereen zich thuis voelt.

Er is al veel vernieuwd en er zijn nieuwe woningen gebouwd. De komende jaren versterken we stadscentrum Osdorpplein met nog meer betaalbare woningen, een plek voor een nieuwe Meervaart in de Sloterplas, een nieuwe gracht met bruggen, een langere promenade langs de Sloterplas en meer maatschappelijke voorzieningen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.amsterdam.nl/osdorpplein
×

Over de MRA

Over MRA

De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 30 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam. Elke gemeente en deelregio brengt kwaliteiten in die het totaal versterken. De kracht van de MRA is de diversiteit, zowel economisch als stedelijk en landschappelijk.

In de MRA worden de komende jaren 171.000 woningen gebouwd. Dit kunnen de samenwerkende overheden niet alleen, dat doen zij samen met partners in de markt. In de MRA-samenwerking wordt gestreefd naar een meerkernige metropool, waar inwoners goed kunnen wonen, werken en recreëren. De leefkwaliteit in de MRA is hoog en dat wil de regio behouden. De samenwerkende overheden in de MRA willen samen met partners toekomstbestendige woningbouw realiseren, ondanks de huidige, lastige omstandigheden. Het is de ambitie om verder te bouwen aan een metropool van grote klasse, met een menselijke maat.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.metropoolregioamsterdam.nl/
×

NOVEX

De Metropoolregio Amsterdam kent een enorme woningbouwopgave en grote ruimtelijk vraagstukken, zoals de transities op het gebied van mobiliteit, klimaat, water en energie. De urgente woningbouwopgave kan niet los worden gezien van deze ruimtelijke vraagstukken. We bouwen niet alleen woningen, maar complete en duurzame steden en samenlevingen. Daarom wordt binnen de MRA al ongeveer 5 jaar gezamenlijk met het Rijk gewerkt aan de Verstedelijkingsstrategie.

De komende jaren wordt gewerkt aan de uitwerking van het Verstedelijkingsconcept tot uitvoeringsagenda. De eerste trajecten onder deze uitvoeringsagenda worden al opgestart. Zo gaan gemeenten in de MRA pilots doen met de financiering van klimaatadaptieve gebiedsontwikkeling.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.metropoolregioamsterdam.nl/project/verstedelijkingsstrategie/
×

Duurzame MRA

De MRA en al haar partners zet zich in om van de MRA een toekomstbestendige regio te maken.

Hoe doet de MRA dit?

Door met de markt via convenanten in te zetten op gezamenlijke doelstellingen. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de uitvoering van de greendeal houtbouw (20% biobased vanaf 2025) en het convenant toekomstbestendige woningbouw (Een nieuwe standaard voor gebiedsontwikkelingen). Honderden marktpartijen en gemeenten hebben zich inmiddels bij deze convenanten aangesloten.

Daarnaast werken we ook aan duurzaamheid in de bestaande omgeving. Het actienetwerk 15% GasTerug werkt samen om de gasconsumptie terug te brengen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.convenanthoutbouwmra.nl/
×

Flexwoningbouw

In de MRA worden de komende jaren meer dan 5000 flexwoningen gebouwd. Deze tijdelijke woningen leveren een bijdrage aan het oplossen van de woningnood.

Acht gemeenten in de MRA en de provincies Noord-Holland en Flevoland hebben hiervoor een ‘Realisatieovereenkomst’ ondertekend.

Met deze realisatieovereenkomst werken Gemeenten, Provincies en het Rijk samen aan de realisatie van flexwoningen door gezamenlijk naar de businesscase te kijken, tweede locaties te zoeken en kennis en expertiese uit te wisselen.

Scan mij voor meer informatie!QR Code for https://www.metropoolregioamsterdam.nl/afspraken-tussen-rijk-en-regio-bouw-van-5-000-flexwoningen-in-mra/