Metrpoolregio Amsterdam huisstijl graphic

Onderzoek Nibud: mobiliteit is te duur voor modaal inkomen

01-10-2024 Nieuws #economie#mobiliteit

Gezinnen en stellen met een modaal inkomen houden te weinig geld over om te reizen met het openbaar vervoer of een eigen auto. Wanneer zij niet zouden besparen op andere uitgaven, komen zij voor mobiliteit elke maand tussen € 200,- en € 900,- tekort. Dat meldt de Mobiliteitsalliantie, een netwerk van uiteenlopende partijen op het gebied van verkeer en vervoer, zoals de ANWB, BOVAG, de Fietsersbond en Transport & Logistiek Nederland. De alliantie liet onderzoek doen naar deze ‘vervoersarmoede’ door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

De kosten van vervoer zijn in de periode tussen 2015 en 2023 met bijna 30% gestegen, stellen de onderzoekers vast. Deze stijging is hoger dan de inflatie (26%) in deze periode. Eerder werd al duidelijk dat zo’n 10% van de Nederlandse bevolking problemen ervaart door de kosten van vervoer, vaak huishoudens met lagere inkomens. Uit dit onderzoek blijkt nu dat die groep veel groter is’, stelt de Mobiliteitsalliantie. ‘Dat heeft niet alleen nadelige gevolgen voor hun bestaanszekerheid, gezondheid en vrijheid om te reizen, het tast ook het sociaal weefsel van onze samenleving aan.’

‘Randvoorwaarde voor deelname aan samenleving’

Toegang tot betaalbare mobiliteit is een randvoorwaarde om te kunnen deelnemen aan de samenleving, zegt Marja de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie. ‘Of dat nu is om naar werk of een sollicitatie te gaan, een ouder te bezoeken om mantelzorg te verlenen of om kinderen naar de sportclub te brengen. Dit onderzoek toont aan dat grote groepen Nederlanders zich dit niet meer kunnen veroorloven en hier steeds vaker moeilijke afwegingen in moeten maken. Onze samenleving is hiervan de verliezer.’

Aanbevelingen

De Mobiliteitsalliantie doet aanbevelingen om hier iets tegen te doen. Zo kunnen werkgevers beter gebruik maken van mogelijkheden om hun werknemers een reiskostenvergoeding te geven. Daarnaast zouden wonen en werken dichter bij elkaar moeten worden gebracht, zodat de reisafstanden en reiskosten lager zijn.