Metrpoolregio Amsterdam huisstijl graphic

MRA brengt duurzame en innovatieve initiatieven rond toerisme bijeen op Impact Fair

08-04-2025 Nieuws #duurzaamheid#economie#toerisme

Een reis maken heeft impact. Naast een negatieve impact, zoals de uitstoot van het vervoermiddel dat wordt gebruikt, kan reizen ook een positieve impact hebben. Sowieso op de gezondheid en de kennis van de reiziger, maar ook op bijvoorbeeld de economische en maatschappelijke ontwikkeling van de plek die wordt bezocht en op het maken van culturele verbindingen.

Op de Impact Fair in de Jaarbeurs in Utrecht zijn van 3 tot en met 5 april 2025 diverse projecten en producten met een positieve afdruk gepresenteerd, waarvan vele ook gerelateerd aan toerisme. De Metropoolregio Amsterdam (MRA) bracht met de eerste ‘MRA Impactmarkt Toerisme’ deze initiatieven op de openingsdag bijeen. Het doel was om de aanwezige beleidsmedewerkers toerisme en duurzaamheid bewust te maken van diverse projecten en producten op het gebied van duurzaam toerisme en hen in contact te brengen met de initiatiefnemers.

Korte presentaties

Op het hoofdpodium, een prachtige plantenkas, presenteerden elf innovatieve en duurzame projecten of producten en bedrijven zich in korte pitches. Ze werden gegeven door: Primal, The Present Movement, Waste Watchers, IVN, Greendish, Ministerie BZK, Tours that matter, My Treats, amsterdam & partners, Hotels for Trees en The Good Roll.

Diverse onderwerpen werden belicht. Hoe voedselverspilling in de horeca te voorkomen, toeristen beter met buurten te verbinden, jong en oud over de natuur te leren en hotelgasten bomen te laten planten. Daarnaast werden circulaire producten voor hotels, een uniform symbolensysteem voor toegankelijkheid en de aankomende regels voor verduurzaming utiliteitsbouw gepresenteerd.

Kennisdeling

De pitches werden voorafgegaan door een bespiegeling op duurzaam toerisme door Ko Koens, lector aan de Hogeschool inholland. Genodigden waren met name beleidsmedewerkers toerisme en duurzaamheid van diverse gemeenten in de MRA en Nederland.

Na de presentaties volgde een gezellige en gezonde borrel, waarbij de bezoekers nader kennis konden maken met de zojuist gepresenteerde innovaties. De formule (keynote en pitches) werd goed gewaardeerd en dus overwegen we in MRA-verband of – en hoe – we die nogmaals kunnen inzetten voor kennisdeling. Ideeën en verbindingen zijn zeer welkom!