Metrpoolregio Amsterdam huisstijl graphic

Kabinetsplan voor bezuiniging leidt tot minder bussen en duurder OV

17-09-2024 Nieuws #mobiliteit

Minder bussen en toch meer betalen voor het regionale openbaar vervoer. Een scenario waar niemand op zit te wachten, maar toch lijkt het te gaan gebeuren. Het kabinet heeft immers plannen om € 110 miljoen te bezuinigen op het openbaar vervoer in de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daardoor lijkt een prijsstijging onvermijdelijk, terwijl er minder bussen gaan rijden. Dat heeft de Vervoerregio Amsterdam op Prinsjesdag laten weten in een persbericht.

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zijn samen verantwoordelijk voor 68% van het regionale openbaar vervoer in het land. Het gaat om miljoenen reizigers per dag in stedelijk en landelijk gebied. De Vervoerregio Amsterdam is de opdrachtgever van het openbaar vervoer per bus, tram en metro in 14 van de 30 gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA).

Juist de inwoners van kleinere gemeenten en kwetsbare groepen, zoals scholieren, studenten en ouderen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, zullen de dupe zijn van de bezuiniging, stelt de Vervoerregio Amsterdam vast. De wethouders van grote steden en kleine gemeenten roepen het Rijk daarom op om dit scenario te voorkomen.

‘Kabinet overtuigen’

De bezuiniging van € 110 miljoen betreft een korting van 10% op het budget van de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (de zogenoemde BDU). In een brief aan de leden van de Regioraad schrijft voorzitter Melanie van der Horst van de Vervoerregio Amsterdam dat het ‘gelukkig nog niet zover is’. Het kabinet moet nog een besluit nemen over de maatregel en die zou daarna pas in 2026 ingaan. ‘Dat geeft ons de ruimte om het kabinet te overtuigen dat deze maatregel ondoordacht is en tegen de eigen ambities van de kabinetsplannen voor de bereikbaarheid en mobiliteit indruist’, schrijft Van der Horst. ‘Daarvoor zetten we de komende maanden ambtelijk, bestuurlijk en via lobby allerlei acties in gang om deze maatregel tegen te gaan.’

‘Besef dringt door in Den Haag’

De Vervoerregio Amsterdam wijst er in het persbericht op dat het openbaar vervoer na jaren van crisis eindelijk weer in rustiger vaarwater terecht was gekomen. ‘Eind 2023 werd € 300 miljoen vrijgemaakt om ervoor te zorgen dat er voldoende trams, metro’s en bussen bleven rijden. Met het geld werd ook voorkomen dat kaartjes voor het OV met 11,3% zouden stijgen.’

De komende jaren worden in de regio’s Rotterdam-Den Haag en Amsterdam 400.000 nieuwe woningen gebouwd. ‘Minder en duurder openbaar vervoer zorgt voor nog meer files’, waarschuwt de Vervoerregio Amsterdam. ‘Dat moeten we koste wat het kost zien te voorkomen. Daarom roepen wij het kabinet op om de voorgenomen bezuinigingen terug te draaien.’

Bij het Rijk dringt langzaam maar zeker het besef door wat de maatregel kan betekenen voor het functioneren van de Vervoerregio’s, schrijft Melanie van der Horst aan de Regioraadsleden. ‘Het Rijk weet al jaren dat de BDU-inkomsten veel lager zijn dan de taken en de opgaven die de Vervoerregio’s moeten uitvoeren. Nog meer korten, betekent: nog minder kabinetsplannen realiseren. Het Rijk ziet ook dat de Vervoerregio’s betrouwbare partners zijn waar men graag de grootste mobiliteitstaken van ons land aan overlaat. Om dit allemaal op het spel te zetten, is ook voor het Rijk een groot risico.’