Fietsen van Amsterdam naar Almere: vergelijking MRA Doorfietsroutes met regio Kopenhagen in Het Parool
18-03-2025 Nieuws #mobiliteit
Een netwerk van aantrekkelijke fietsroutes door de gehele Metropoolregio Amsterdam (MRA): dat is het doel van het programma MRA Doorfietsroutes. Onze regio is hier niet uniek in. Ook rond bijvoorbeeld Kopenhagen worden fietsroutes aangelegd die de Deense hoofdstad verbinden met omliggende gemeenten. Op 18 maart 2025 publiceerde Het Parool een artikel met een vergelijking tussen de regio’s Amsterdam en Kopenhagen. Wat kan de MRA leren van het Deense succes?
Kopenhagen staat bekend als een van ’s werelds meest fietsvriendelijke steden. Dat komt mede door de ‘cycle super highways’: speciale fietssnelwegen tussen de hoofdstad en omliggende gemeenten. Met feloranje hoofdletters C op het asfalt zijn deze fietsroutes duidelijk gemarkeerd. De fietspaden zijn breed, hebben glad asfalt en bijvoorbeeld slimme detectiesystemen die ervoor zorgen dat fietsers voorrang krijgen bij kruispunten.
Door het aanbieden van verbindingen van hoge kwaliteit die duidelijk herkenbaar zijn, willen mensen ook van deze verbindingen gebruik maken, leggen de Deense beleidsmakers in de krant uit. De cijfers onderbouwen dat: het aantal fietsers op de routes neemt snel toe.
MRA Doorfietsroutes
In de MRA werd aanvankelijk ook het begrip ‘fietssnelwegen’ gebruikt, zegt Frans Hasselaar van de Vervoerregio Amsterdam tegen Het Parool. Hasselaar is programmaregisseur van wat we nu de MRA Doorfietsroutes noemen. ‘De essentie is dat je veilig, zo direct mogelijk en comfortabel kunt fietsen. De associatie met een snelweg werkt niet altijd in je voordeel’, legt hij uit.
De MRA Doorfietsroutes zijn fietspaden in de gehele regio die autoritten op korte afstand moeten kunnen vervangen. Ook in onze regio wordt gewerkt aan fietspaden met een minimale breedte van 4 meter, glad asfalt of beton en goede verlichting. Daarnaast moeten de routes zo weinig mogelijk oponthoud kennen. ‘Fietsen is natuurlijk lichamelijk gezond en ook geestelijk kun je er gelukshormonen door ervaren’, zegt Hasselaar. ‘Maar dat laatste gebeurt vooral als je op een route fietst waarbij je niet in te veel stressvolle situaties terechtkomt of te veel beslissingen moet nemen.’
De gemiddelde afstand die mensen op de fiets afleggen, neemt toe. Door de opkomst van elektrische fietsen vervalt ook steeds meer het ‘wind-tegenargument’. Daardoor winnen fietsverbindingen als Amsterdam-Purmerend, Amsterdam-Haarlem en Amsterdam-Almere steeds meer aan belang.
Herkenbare routes
Ook in de MRA wordt werk gemaakt van herkenbare routes. Onlangs is de F200 geopend, een fietsroute die parallel loopt aan de A200 en de N200, tussen Haarlem en Amsterdam. De route zal worden gemarkeerd met een rode ‘F’, vergelijkbaar met de oranje ‘C’ in de regio Kopenhagen. In 2035 moet in de MRA ongeveer 475 kilometer aan herkenbare doorfietsroute zijn aangelegd. Redenen genoeg om die ambitie te halen, zegt Hasselaar. In de regio worden immers veel nieuwe woningen gebouwd. De bewoners daarvan willen zich allemaal verplaatsen. ‘Als je nieuwe bewoners bij de oplevering van hun huis meteen een aantrekkelijk fietsnetwerk kunt presenteren, dan zal een deel de fiets sneller overwegen, ook voor wat langere afstanden.’
De MRA Doorfietsroutes kunnen leren van het Deense succes, denkt Hasselaar. ‘Zij hebben zich echt succesvol op de kaart gezet als route-alternatief, dat is ook ons doel.’ Als de volgende stappen in de realisatie van het fietsnetwerk zijn gezet, wordt ingezet op naamsbekendheid en promotie. Ook is er al een lijnennetkaart gemaakt waarin alle toekomstige F-routes schematisch zijn ingetekend.