Bliksemstage brengt hospitality-sector in beeld bij basisschoolleerlingen

  • 3-6-2019 11:19
Ruim 80 basisschoolleerlingen hebben onlangs een bliksemstage gelopen in de hospitality-sector. Bij bedrijven als NH Hotels, de Adam Toren en de Johan Cruijff Arena maakten zij voor het eerst kennis met de veelzijdigheid van een baan in de hospitality. Het enthousiasme onder de leerlingen was groot: ‘Ik mocht achter de receptie staan en de telefoon opnemen. En daarna mocht ik in het restaurant een tafel dekken’, vertelde een van de leerlingen na afloop. ‘Ik vond het heel leuk vandaag.’ 


De bliksemstage is een pilot van House of Hospitality, een samenwerking tussen de MRA-programma’s Onderwijs & Arbeidsmarkt en Toerisme. Door leerlingen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met de hospitality-sector wordt een zaadje geplant, waardoor zij op latere leeftijd mogelijk vaker kiezen voor een opleiding en een baan in deze richting.

‘Fantastische kansen’

En dat is gezien de groei van het toerisme belangrijk, zegt de Haarlemse wethouder Robbert Berkhout, bestuurlijk trekker van het programma Toerisme van de MRA: ‘Op dit moment is het voor veel bedrijven in de hospitality-sector moeilijk om aan goed opgeleid personeel te komen en ze vervolgens ook te behouden. Gezien de enorme groei van het toerisme die op ons afkomt, zijn in de nabije toekomst nog veel meer goed geschoolde mensen nodig. Omdat bij veel jongeren de hospitality niet automatisch op het netvlies staat als carrière-optie, is het belangrijk om ze al vroeg kennis te laten maken met de fantastische kansen die deze sector biedt.’

Mocktail

De leerlingen gingen vol enthousiasme aan de slag tijdens hun stage. Ze leerden dat het belangrijk is om gasten beleefd te woord te staan, dat een receptie veel vragen krijgt en dat gasten vaak een andere taal spreken. Voor sommige leerlingen was dat nog een brug te ver. ‘Engels spreken vond ik moeilijk’, zei een van de leerlingen eerlijk. Andere klusjes vielen meer in de smaak. ‘Vandaag mocht ik een mocktail maken, een cocktail zonder alcohol. En ik mocht hem daarna nog opdrinken ook!’  

Vervolg

De kennismaking van de basisschoolleerlingen en de hospitality-sector smaakte naar meer. Het idee is om er een jaarlijks evenement van te maken en ook scholen uit het voortgezet onderwijs te betrekken.

Over House of Hospitality

In de Metropoolregio Amsterdam zijn de komende vijf jaar bijna 20.000 vacatures te vervullen in de hospitality. In onder meer de horeca, de zorg, het toerisme en de facilitaire dienstverlening. House of Hospitality is een publiek-private samenwerking waarin bedrijven, opleiders en overheden samenwerken om meer studenten, medewerkers en zij-instromers te motiveren voor een loopbaan in de hospitality-sector, maar ook om business challenges te onderzoeken en kennis te delen. Meer informatie kunt u vinden op de website https://houseofhospitality.amsterdam