Zaanstad ontwikkelt woonwijk bij OV-knooppunt

  • 6-6-2018 19:55
Zaanstad ontwikkelt bij station Zaandam Kogerveld een nieuwe woonwijk: Oostzijderpark. De gekozen locatie past naadloos in de visie van de provincie Noord-Holland en de Metropoolregio Amsterdam om in de directe omgeving van OV-knooppunten meer woningen en voorzieningen te bouwen.


'Ik heb net een vriendin op de trein gezet', zegt jonge moeder Annemieke, terwijl zij over de grote witte zandvlakte naast station Zaandam Kogerveld uitkijkt. De grote hoeveelheid sportvelden in dit deel van Zaanstad wordt in de komende jaren voor een deel benut voor nieuwe woningen. Naast het kleine NS-station op de spoordijk komen zo'n 380 nieuwe woningen, de eerste fase van de nieuwe buurt Oostzijderpark. 'Zolang er genoeg sportvelden overblijven, vind ik dit een heel goed idee', zegt Annemieke. 'Er is veel behoefte aan nieuwe huizen, want de prijzen ontploffen hier, net zoals in Amsterdam. Vrienden van ons verkochten hun huis ver boven de vraagprijs.'

Toename marktdruk
De druk op de Amsterdamse woningmarkt wordt in Zaanstad steeds meer gevoeld. Erwin Daalhuisen van onderzoeksbureau Fakton: 'We zien sinds grofweg begin 2017 dat het uitstralingseffect vanuit Amsterdam ook Zaanstad bereikt: de woningprijzen stijgen en de marktdruk neemt toe.' Waar de huizenprijzen in Zaanstad lange tijd onder het Nederlandse gemiddelde lagen, is dat in korte tijd totaal veranderd. De vraag uit Zaanstad zelf neemt toe, maar ook Amsterdammers weten de nieuwe wijken in de stad steeds beter te vinden. Bijvoorbeeld rondom station Zaandam, waar zowel veel woningen als voorzieningen winkels zijn. Daalhuisen: 'Ook een wijk als Oostzijderveld is straks goed met openbaar vervoer bereikbaar, dus interessant voor bewoners die op Amsterdam en Schiphol georiënteerd zijn.'

Stoer karakter
Toch is het nog de vraag hoe stedelijk het gebied rond station Kogerveld zal worden, zegt gebiedsmanager Marie-Louise Sanders van de gemeente Zaanstad. 'Wij zijn al langere tijd met dit deel van Zaanstad bezig. Aan de Zaan trekt steeds meer industrie weg en dat biedt kansen om te transformeren. Daarbij willen we het stoere Zaanse karakter in een nieuwe vorm behouden, waarbij werken en wonen door elkaar heen bestaan. Dat in dit deel van Zaanstad veel meer woningen komen, staat vast. Dat kan ook een combinatie van hoge gebouwen met appartementen en rijtjeswoningen worden: Zaankanters, maar ook een deel van de Amsterdammers die naar Zaanstad willen verhuizen, zoeken namelijk juist een woning met een tuin.'

Nieuwe standaard
Oostzijderpark, pal naast station Zaandam Kogerveld, kan de nieuwe standaard voor de omgeving zetten. Hier wordt inderdaad gekozen voor een mix van woningen met tuinen en appartementen, waarbij qua uitstraling zowel aansluiting wordt gezocht bij het traditionele Zaanse huis als bij de meer strakke moderne architectuur. Vlak bij het station is als accent een hoger woongebouw voorzien. 'We hopen in september 2019 te beginnen met de bouw en dat Oostzijderpark vervolgens rond 2025 klaar is', zegt Laurens De Coninck van Timpaan, dat de nieuwe duurzame buurt samen met Ontwikkeladviseur BV gaat laten bouwen. De gemengde buurt bestaat straks voor de helft uit koopwoningen, twintig procent sociale huur en dertig procent duurdere huurwoningen. Het aandeel sociale huur ligt wat lager omdat in de omgeving al veel sociale huurwoningen zijn. 


Ontwikkelaar Laurens De Coninck: 'We hopen in september 2019
te beginnen met de bouw'

Groen met voorzieningen
Oostzijderpark moet over een jaar of zeven een rustige, groene buurt zijn waar het voor alle bewoners goed toeven is, maar waar voorzieningen aan de randen niet ontbreken. 'Er komen bijvoorbeeld twee horecagelegenheden, omdat er ook iets te doen moet zijn in de buurt. En alle dagelijkse voorzieningen, zoals supermarkten, zijn al in de omgeving gevestigd, alhoewel de gemeente er nog over nadenkt om winkels wat meer te clusteren.'

OV-knooppunt
De ontwikkeling van Oostzijderpark sluit aan op de visie van de provincie Noord-Holland om in de directe omgeving van OV-knooppunten meer woningen en voorzieningen te bouwen. Zodat het aantrekkelijk is om voor het openbaar vervoer te kiezen. Vanuit dat oogpunt vindt De Coninck het een gemiste kans dat de ontwikkelcombinatie voorlopig toch verplicht wordt enkele honderden dure inpandige parkeerplekken te realiseren. 'Het is jammer dat niet meer is ingezet op de nieuwe deeleconomie, waarbij meer bewoners van gezamenlijke auto”s gebruik maken. Dan zijn veel minder dure parkeerplaatsen nodig. Bovendien ligt Oostzijderpark ook nog aan het spoor. Onze nieuwe bewoners gaan daar zeker gebruik van maken.' Daarom kijkt de gemeente Zaanstad ook naar goede wandel- en fietsverbindingen van en naar het station Kogerveld.

Uitbreiding station
Zoals de omgeving van het station in de komende jaren zal veranderen, zo zou het volgens Timpaan en de gemeente Zaanstad ook goed zijn als het kleine station uitgebreid wordt. Sanders hoopt dat ProRail meer prioriteit gaat geven aan het nu nog kleine stationnetje. 's Avonds, als alleen snackbar Broodje Max open is, kan het daar volgens haar nu soms wat unheimisch zijn. 'We hebben al een paar gesprekken met ProRail gehad. Kogerveld staat bij hen nog niet bovenaan het lijstje om aan te pakken, maar we proberen daar verandering in te brengen.' Met de recente regionale en Zaanse ontwikkelingen op de woningmarkt, lijkt de omgeving van station Kogerveld voorlopig in elk geval de wind in de rug te hebben.

De provincie wil de ruimte rondom stations beter benutten en werkt aan levendige stationsomgevingen waar mensen graag willen werken, wonen en recreëren. Veel stationsomgevingen veranderen op dit moment. In een reeks van artikelen staat de ontwikkeling van steeds een ander stationsgebied binnen het programma OV-knooppunten centraal.