Op zoek naar balans tussen wonen en werk: deel twee tweeluik ‘Bouw Woon Leef’
06-01-2025 Nieuws #brede welvaart#mobiliteit#samenwerken#wonen
De economie in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) groeit. Tegelijkertijd wonen mensen met een middeninkomen steeds verder van hun werk. Daarnaast is er in de regio Amsterdam vergeleken met de rest van Nederland meer armoede en eenzaamheid. Hoe herstellen we de balans tussen wonen, werken, mobiliteit en sociale cohesie? In de tweede aflevering van het tweeluik over scheefgroei in de regio zoekt het AT5-programma Bouw Woon Leef dit uit. Dit tweeluik is mede mogelijk gemaakt door de MRA.
In deel twee van dit tweeluik over scheefgroei in de Metropoolregio Amsterdam wordt het vraagstuk van verschillende kanten belicht. Vanuit het perspectief van een gebiedsontwikkelaar, een econoom, de stadsmarketeer, een mobiliteitsexpert, een sociaal ondernemer en een planoloog. Maar ook inwoners van de MRA komen aan het woord.
Werken waar je woont, en wonen waar je werkt
Nicole Maarsen heeft jarenlang gewerkt als gebiedsontwikkelaar en belegger. ‘Ik denk dat we toch te langzaam hebben geschakeld op de enorme trek naar de stad. We hebben te weinig gekeken naar hoe mensen in de stad willen wonen en wat ze nodig hebben. Mensen wonen niet waar ze werken en werken niet waar ze wonen.’
Sociaal ondernemer Fatimzahra Baba brengt daar verandering in met het initiatief New Wave Hub. Zij biedt daarmee vrouwen de kans een netwerk op te bouwen in Amsterdam Nieuw-West en in de buurt van hun woning werk te vinden. ‘Dit zijn we gestart op een aantal scholen in Nieuw-West, waarbij we vrouwen de kans geven om in de kantine van een school te werken. Op die manier kunnen ze aan hun economische onafhankelijkheid werken en ondernemerschap stimuleren.’
Stimuleer deelvervoer
De stad dreigt op het gebied van mobiliteit en vervoer vast te lopen, denkt mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg. Hij ziet veel in deelvervoer. ‘Ik zou nu kiezen voor een algemene maatregel van bestuur (AMVB) zodat de overbodige, lege parkeerplaatsen gebruikt worden voor deelvervoer voor OV-chipkaartachtige tarieven. Zo kunnen we met de helft van de ruimte een fundamenteel goedkoper alternatief organiseren bij bestaande woningen en bedrijventerreinen.’
Almere als nieuw Amsterdam?
De MRA is veel meer dan Amsterdam. Is de focus verleggen van Amsterdam naar andere gemeenten in regio, zoals Almere, een oplossing voor de scheefgroei? Planoloog Marc Hanou, concerndirecteur Stedelijke Ontwikkeling en Mobiliteit bij de gemeente Almere, ziet dat wel zitten. ‘Ik denk dat de nieuwe generatie Almeerders die nu een eigen bedrijf starten ontzettend veel gaan betekenen.’ Een van die jonge Almeerders is Sukie Krijgsman. Deze geboren en getogen Almeerder werkt sinds kort in haar eigen stad, nadat zij jarenlang in Amsterdam heeft gestudeerd en gewerkt. ‘Ik wilde graag naar Amsterdam verhuizen, maar ik kon het gewoon niet betalen. Nu pak ik de fiets en ben in een kwartiertje op m’n werk.’
Samenwerking in de MRA
Ten slotte benadrukken Geerte Udo (stadmarketeer) en Henri de Groot (hoogleraar economie, regionale dynamiek) het belang en de meerwaarde van regionale samenwerking tussen gemeenten in de MRA. Want gemeenten zijn vaak te te klein om alleen de grote opgaven in de MRA aan te kunnen.
Nieuwsgierig? Meer oplossingen, ervaringen en ideeën vindt u in de documentaire hieronder (24 minuten) Bekijk ook deel 1 van dit tweeluik: Regio Amsterdam kookt over.