Topbestuurders waarschuwen Den Haag: ‘Intrekken investeringen Noord-Zuidlijn funest voor Nederland’
22-01-2024 Nieuws #economie#mobiliteit
Het intrekken van de toegezegde 1,8 miljard euro voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol is funest voor de bereikbaarheid van Nederland. Dat heeft een brede coalitie van bestuurders in Den Haag laten aan fractievoorzitters en andere Tweede Kamerleden. Onder hen waren Melanie van der Horst (wethouder gemeente Amsterdam en voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam), Marjan Rintel (president-directeur KLM), Ruud Sondag (CEO Schiphol), Wouter Koolmees (president-directeur NS) en Jan de Reus (gedeputeerde provincie Flevoland en voorzitter van het platform Mobiliteit van de Metropoolregio Amsterdam).
‘Wij realiseren ons dat de bedragen voor projecten als de Noord-Zuidlijn en Zuidasdok aanzienlijk zijn. En toch is investeren hier nodig’, zegt Wouter Koolmees. ‘Veel van onze treinen stoppen onderweg op stations in en rond Amsterdam. Als de situatie daar verbetert, zal de bereikbaarheid in het gehele land met sprongen vooruit gaan. Steden als Alkmaar, Enschede, Groningen en Maastricht plukken daar onmiddellijk de vruchten van.’
Bijdrage van 1,4 miljard euro
De bestuurders hadden ook goed nieuws te melden in Den Haag. Gezamenlijk zijn zij bereid om 1,4 miljard euro aan de bereikbaarheid bij van ons land te dragen, mits de bezuiniging van 1,8 miljard euro van het Rijk – zoals beloofd – wordt teruggedraaid. ‘De Tweede Kamer heeft al eerder laten zien pal achter het ov te staan’, zegt Melanie van der Horst. ‘Wij rekenen op de formerende partijen dat zij een beslissing nemen over de Noord-Zuidlijn. Ik hoop dat we samen met een nieuw kabinet de bereikbaarheid voor alle reizigers in Nederland kunnen verbeteren. Het ov biedt bij uitstek kansen om verschillen tussen regio en Randstad te verkleinen, dus het zou mooi zijn hier gezamenlijk op te trekken.’
Oproep aan volgend kabinet
Vanwege de lopende formatie en de begrotingsbehandeling Infrastructuur en Waterstaat deden de bestuurders hun oproep aan verschillende fractievoorzitters. Ze pleitten ervoor dat een volgend kabinet de tekorten op belangrijke nationale projecten, zoals de Noord-Zuidlijn en Zuidasdok, aanvult en te investeren in de IJmeerverbinding. Daarnaast spraken ze de kersverse woordvoerders Infrastructuur en Waterstaat hierop aan, die het debat over infrastructuur voeren. ‘Investeringen in deze projecten komen ten goede van de bereikbaarheid van heel Nederland’, zegt Jan de Reus. ‘Hier profiteren reizigers in Zwolle en Almelo direct van.’
Daarnaast pleitte de groep voor een versterking van het Mobiliteitsfonds van 8 miljard euro voor de komende acht jaar. Hiermee kunnen de mobiliteitsprojecten in heel Nederland uit het slop worden getrokken. Alleen BBB heeft een verhoging van het mobiliteitsfonds in haar verkiezingsprogramma staan.
Marjan Rintel benadrukt: ‘Investeringen in mobiliteit zijn cruciaal voor het bereikbaar houden van Nederland. Voor verdere verduurzaming van de luchtvaart willen we dat korte vluchten zo veel mogelijk worden vervangen door de trein. Dan is het essentieel dat er meer mogelijkheden zijn om per trein de luchthaven te bereiken.’
Brede coalitie bestuurders
Onder de delegatie bestuurders bevonden zich ook Jeroen Olthof (gedeputeerde provincie Noord-Holland), John Voppen (CEO ProRail), Reinier van Dantzig (wethouder gemeente Amsterdam), Marja Ruigrok (wethouder gemeente Haarlemmermeer en lid Dagelijks Bestuur Vervoerregio), Gerard Slegers (wethouder gemeente Zaanstad en lid Dagelijks Bestuur Vervoerregio), Julius Lindenbergh (wethouder gemeente Almere) en Bas van Leeuwen (wethouder gemeente Haarlem). Het platform Mobiliteit van de MRA is daarmee ruim vertegenwoordigd.
Oproep aan Den Haag
Lees hier de tekst van de oproep die de bestuurders deden in Den Haag: Schouder aan schouder met het kabinet werken aan de toekomst van Nederland.